Inside Kru - ...Insident

V sobotu 14. 5. pokřtila břevnovská hiphopová parta Inside kru svoje debutové cédéčko, které dostalo název ...Insident.

Inside kru - ...Insident
V sobotu 14. 5. pokřtila břevnovská hiphopová parta Inside kru svoje debutové cédéčko, které dostalo název ...Insident. Tahle kru kromě skládání muziky funguje i jako djská tlupa, kterou můžete často slyšet třeba v klubu Puntu Azul. Dříve, je to tak pět let Djs Bica a Groover často mixovali příjemné hiphopové vinyly v klubu Cnota na Bílé hoře, tam jsem na Inside kru vlastně poprvé narazil. Byl jsem tedy docela rád, když mi Bica předal album ...Insident stylově právě v prostorách totoho dnes již neexistujícího a legendárního doupěte.

Grafiku desce ...Insident obstaral již zmiňovaný Groover a zde musím napsat, že detail jakéhosi obrazu na titulu působí velmi originálním dojmem, ne však vnitřek bukletu, který mi stylem hodně připomína jednu starší českou hiphopovou desku, tuším Oriona. Na albu se nachází celkem devatenáct tracků a pro mě je velkým překvapením, že u více než poloviny z nich je autorem hudby Gipsy, kterého jsem měl doposud zaškatulkovaného pouze jako MCho.

Po úvodním intru Vstup do Marka D nastupuje song Hybná síla, který může hned prvními takty připomenout kapeulu Bow wave. Objevuji zde první náznaky reggae a jeho příbuzných hudebních žánrů, které se v průběhu desky objevují poměrně často. Třetí skladba Mopstars je určitě nejchytlavější věc na celém albu. Úderná hitovka, která má štávu a která by se mohla dostat do playlistu těch progresivnějších rozhlasových stanic. Textově je to ovšem téma, které proběhlo snad už stokrát, ale nic proti, já to chápu. Ve čtvrtém tracku Realita, kde si Gipsy kromě hudebního autorství i zarepuje se v mžiku zjeví zpitvořené hlasy, které mně osobně připomínají záblesky pitvoření pánů Waldemara a Viléma na jejich desce Toxic funk. V šesté Uvnitř dojde na kombinaci klasického rapu a jemnějsího ragga.

Osmá Dlouhý dny je moc povedená písnička s mužským rapem a ženským r'n'b zpěvem. Ano, i rozumnou dávku tolik diskutabilního r'n'b na desce ...Insident najdete. Pro mě jsou Dlouhý dny nejhezčí skladbou na celém albu. Další příjemná písnička je dvanáctá Slunce s hostující Monou, která zde obstarala back vokál. Čtrnáctá Proslov je ve znamení pozitivně valícího se hiphopu, tahle skladba nemůže urazit prostě vůbec nikoho. Sedmnáctý track je ragga jungleový remix skladby Pár vět, vypomohl zde i Dr. Kary. Dále následuje ještě jeden remix skladby Realita a závěrečné Outro Výstup.

Inside kru jistě nepatří mezi nejstarší páky českého hiphopu, do jisté míry ze staršího hiphopu čerpají, ale rozhodně také přináší zcela nové hudební prvky v podobě reggae a ragga. Z desky ...Insident je cítit energie a mladost. Texty plujou v souladu s hudbou, ale žádnou velkou hloubku v nich nehledejte, ani to nebyl záměr.

Hodnocení: 72%