Recenze: Everything But the Girl - Adapt or Die

Je sice pravda, že dvojčlenný Projekt Everything But The Girl už opravdu dlouho nevydal regulérní album, všem svým netrpělivým a oddaným fanouškům tedy Ben Watt & Tracey Thorn nadělili alespoň velmi povedenou kolekci remixů svých největších hitů. Její recenzi pro vás připravil FlyBoyEda.

Existují kompilační alba a kompilační alba. U těch prvních je už při letmém poslechu zcela zřejmé, že dotyčnému umělci pravděpodobně došly bankovky a rád by tak oživil stav svého stagnujícího bankovního konta. Občas se však na hudebním trhu zjeví kompilace, které se dá nejenom věřit, ale navíc si jí skvěle užijete a ještě objevíte spoustu nového. Nejnovější kompilace projektu Everything But the Girl svým pojetím pravděpodobně patří do té druhé skupiny. Ben Watt & Tracey Thorn jsou již dlouhá léta nezpochybnitelnou zárukou kvality. V jejich rozmanité tvorbě nalezneme opravdu leccos – inteligentní pop, folk, akustický rock, latino, ale i trip-hop, house či drum´n´bass. Nejinak je tomu i v případě tohoto cédé, které zajímavým způsobem mapuje remixy skladeb EBTG spáchané nejrůznějšími interprety během poslední dekády.

Podobně jako je různorodá až nevyzpytatelná tvorba této dvojice, je zvukově nepředvídatelná i tato kolekce. K oné různorodé zábavnosti přispěla celá řada zvučných producentských jmen. Na jednom disku tak vedle sebe o vaši přízeň bojují DJ Jazzy Jeff, Adam F, Kenny "Dope" Gonzalez, Dave Wallace, Kevin Yost, Todd Terry anebo třeba Fabio. Každý z nich si po svém pohrál s pro mnohé nepřekonatelnými skladbami a výsledkem je opravdu kouzelná směsice hudebních stylů a s nimi souvisejících vlivů. Ještě něco mají všechny na tomto disku obsažené skladby společného. Podařilo se jim zvukově obohatit originály, ale zároveň zachovat původní emocionální náboj, smyslnost a v krásných textech Tracey Thorn obsažené poetično. Pravda, některé remixy, které byste na této kompilaci rozhodně čekali (např. Todd Terryho mix skladby Missing), zde nenaleznete, na druhou stranu je zde spousta velmi důstojných a důvěryhodných alternativ.

Zatímco Jazzy Jeff (Mirrorball), Brad Wood (Single) a Kenny "Dope" Gonzalez (Downhill Racer) pojali své verze ve stylu poklidného a poměrně euforického chill-outu, King Britt (Rollercoaster) a Pull Timewarp (Temperamental) se odvázali o něco více a zvukové experimenty obsažené v jejich remixech dodávají skladbám opravdu působivou atmosféru. Za opravdové lahůdky pak lze beze sporu považovat také d´n´b vylomeniny tria Dave Wallace (Walking Wounded), Adam F (Before Today) a Fabio (Blame). Ty alespoň pro mě představují jednoznačné vrcholy celé kompilace a dodávají tak něžně citlivým skladbám EBTG patřičnou šťávu. Aby však žádný hudební styl nebyl nikterak opomíjen a diskriminován, objevilo se na kompilaci Adapt or Die i několik povedených "housek". V tribal & jazzy house stylu si se skladbou Five Fathoms pohrál americký house velikán Kevin Yost, zatímco například Jay "Sinister" Sealee si libuje spíše ve zvuku přemýšlivého deep-houseu. Za zmínku rozhodně stojí i Knee Deep Remix skladby Corcovado alá skotačivé a neskutečně letní latino či na rozmezí popu a house music balancující verze skladeb Missing (C.L. McSpadden) a Wrong (Todd Terry – podobně jako u několika dalších tracků se v tomto případě jedná o doposud oficiálně nevydanou verzi). Na závěr se rozezní ještě jedna nádhera v podobě akustického provedení skladby Driving a již zvoní zvonec a remixové pohádky je konec.

Málokdy se člověku poštěstí narazit na tak silnou a zvukově bohatou kompilaci, navíc poskládanou pouze a jedině z remixů. Těžko říct, nakolik síla této kolekce spočívá v jedinečnosti tvorby EBTG a nakolik výslednému efektu napomohli samotní  remixeři. Každopádně jedno je zcela jisté - tato kolekce rozhodně stojí za poslech bez ohledu na to, jste-li fanoušky EBTG nebo ne!

Everything But the Girl - Adapt or Die (Ten Years of Remixes)
Virgin/EMI - 2005