Hudební recenze: Sarah McLachlan – Bloom (Rmx Album)

Sarah McLachlan je bezpochyby jednou z nejznámějších vokalistek na taneční scéně. Bez ní by byl singl Silence od Delerium pouze poloviční. Svůj jemný a velmi ženský hlas propůjčila i jiným tanečním projektům, ale hlavně si s ním vybudovala i bohatou sólovou kariéru coby pop-rocková zpěvačka, kdy vydala mnoho alb, už od roku 1989. Zatím posledním přírůstkem do její diskografie je album Bloom (Remix Album) s nejlepšími remixy jejích skladeb z poslední doby.

Její singly se staly už mnohokrát terčem nespočetných remixů DJs z širokého spektra hudebních stylů. Svojí slávu si na Sarah leštili jak béčkoví tranceoví DJs, tak prvotřídní downtempaři či breakaři. Také proto je toto remixové album již druhé v pořadí v krátké době. Před několika málo lety vyšlo CD Remixed s remixy od Hybrid, DJ Tiësta, Williama Orbita, BTho či projektu Dusted.

Výběr remixů Bloom je o něco bohatší na různé hudební styly a také rozhodně na zajímavá remixérská jména. Trance od dvojice Gabriel & Dresden, breakbeat od DJ Hypera, downtempo od Thievery Corporation, houseík od Toma Middletona nebo také malinko vybočující r´n´b od Black Eyed Peas. Takhle na papíře to vypadá velmi slušně, jak to ovšem funguje ve skutečnosti vám popíšu hned v zápětí.

Jako první se představí Junkie XL se svojí progressive tranceovou vizí skladby World On Fire. Na první pohled se může zdát, že je tento remix tak trochu odfláknutý. Hlavní motiv z originálu zůstal, s ním samozřejmě i vokál a do toho velmi intenzivně dusá tranceový beat s hi-hahatkami jak o život. Po chvilce breakdown, emotivní pasáž a pak zase nával beatů až do zbláznění. Je to skutečně jen na první pohled. Nevím čím to je, zda výborným originálem nebo umem JXLa, ale rozhodně tahle skladba není tak povrchní jako mnoho singlů ze současné tranceové produkce. Remix World on Fire pěkně šlape a rozhodně se nemusí stydět za to, jaký je. Kupodivu taneční je i remix od Dusted, který si do parády vzali track Ice. Tedy v první polovině tomu skutečně tak je. Beat sice není tak progresivní jako v případě remixu JXLa, přesto je tahle skladba se spoustou bublajících zvuků a velkou dávkou smyčců velmi euforická. V druhé polovině remixu se beat ztrácí do pozadí a vyniknout se nechává pouze známá melodie z originálu skladby s krásným Sářiným vokálem. Opravdu parádní hudební kousek. Velmi zábavně a neskutečně tanečně pojal remix skladby Vox Tom Middleton. Abych se přiznal, při poslechu originálu s velmi osobitým projevem Sarah McLachlan bych si jen těžko představil, jaký taneční háv bych této skladbě dal. Tom to vyřešil prvotřídně. Houseový beat okořenil disko náladou, jaká třeba fungovala nedávno v megahitu Call On Me Od Erica Prydze a i když jde o lehce infantilní diskotékovou záležitost, ve spojení se skladbou Vox funguje zcela bezkonkurenčně.

Teď už by to ale chtělo malinko se uklidnit. Svůj chill-outový remix skladby Dirty Little Secret tu mají odborníci na slovo vzatí – Thievery Corporation. K tomuto remixu není co dodat, prostě je třeba si ho vychutnat a pokochat se atmosférou, které má na rozdávání. Zpátky do tanečnějších sfér taneční hudby nás vezme DJ Hyper v remixu skladby Stupid. Jeho breakbeat není kdoví jak rozlámaný do všech stran a spíše se drží při zdi, zahalen do dunivých basů a elektrických kytar. Éterický hlas Sarah tu jen dodává na mystičnosti celého tracku. Malinkým návratem zpět k pomalému beatu je remix od dvojice Sly & Robbie, která je ve světě známá především svými singly, kde se mísí dub, reggae, trip-hop nebo drum´n´bass. Ve skladbě Train Wreck ale příliš z jejich vlastní produkce nepoužili a zvolili spíše houpavou taktiku blížící se klasickému konzumnímu popu. Jde rozhodně poznat že jde o taneční projekt, který sklouzl k popu, než že by tomu bylo naopak a to je jediné plus tohoto remixu. Více jsem se bál následující alternativní verze skladby Just Like Me, na které se společně se Sarah podílel i rapper DMC. Remix si tedy vzal do svých rukou nepřekvapivě někdo, kdo tomuto druhu muziky rozumí – jeden z členů uskupení Black Eyed Peas, tedy Will.I.Am. Nakonec proč ne, tenhle remix se mi líbí. Je to něco úplně jiného než všechny předešlé tracky, vlezlého rapu tu také není tolik a Sarah zpívá dobře v jakékoliv poloze, v taneční, rockové a teď i v soulové.

I v poslední části alba není nouze na překvapení. Třeba remix od producenta, který si říká Talvin Singh. Není to úplně neznámé jméno, ale pokud vám nic neříká, pak vězte, že v případě jeho remixu skladby Answer se ponoříte do chill-outu, který je protkaný mnoha orientálními zvuky a motivy. To je pak docela šok, když se na vás po čtyři a půl minutách rozjímání vyřítí tranceová smršť dvojice Gabriel & Dresden ve skladbě Fallen. Oproti remixu JXLa mě tento remix nechal poněkud chladnějším, ale milovníkům trance music určitě vhod přijde. Na úplný závěr CDčka se schoval remix od projektu Junior Boys. Jde o předělanou verzi skladby Fumbling Towards Ecstasy a hlavně o velmi originální muziku bohatou na všemožné zvuky a hudební smyčky. Pokud se ptáte na hudební žánr, tak jde o něco mezi klidným breakbeatem a synth-popem. Rozhodně na závěr velmi zajímavá muzika.

Celkově hodnotit takovéto best of výběry je složité. Opravdu záleží v jakém jste momentálním rozpoložení, když si jdete tohle CDčko pustit. Pokud máte chuť na spíše klidnější taneční muziku, pak vám tohle CD udělá radost,ale vyruší vás minimálně dvakrát výraznou tuckou. Pokud máte chuť na tanečnější pecky, udělá vám také radost, ale několikrát vás zaskočí offbeatovými skladbami nebo tanečním popem, který patří spíše do komerčních rádií. Já když tohle album poslouchal, měl jsem právě chuť na krásný zpěv Sarah McLachlan a na její překrásné písničky. A co víc, drtivá většina remixů se povedla.

Hodnocení: 70%

Sarah Mclachlan – Bloom (Remix Album)
čas: 59:07