Hudební recenze: Hypnotix - Where The Spirit Lives

Hypnotix byli vždycky tak trochu zvláštní kapelou. Doma se o nich moc nevědělo, desky jim vycházely v zahraničí a jako by i za hranice mířila jejich hudba. Za poslední dobu se toho však hodně změnilo a aktuální deskou Where The Spirit Lives chtějí zasáhnout především českou kotlinu.
(Křest alba proběhne dnes večer v pražském Lucerna Music Baru.)

Manželé Ditrichovi (to zní jak začátek recenze na novou desku nejpopulárnější dvojice Evy a Vaška a jejich skupiny Surf, co?) založili Hypnotix na počátku devadesátých let. Už první nahrávky dávaly tušit jejich fascinaci "magickou" hudbou zapletenou do jazzových a rockových postupů. Čistou hudební linku jako by reprezentovali Milada (perkuse) & Michal (baskytara) Ditrichovi, hypnotickou šťávou ji pak poléval a ochucoval exotický vokalista. Nejdřív dubový Senegalec Bourama Badji, po něm zamyšlený Bengálec Mohsin Morgana, kterému přizvukoval nekompromisní deklamací vystavěnou na zlámaném podkladu domácí MC Strictly Orange. Už na loňských festivalech se ale s kapelou začal objevovat další zpěvák a perkusista Ego L. Din (Nana Zorin), který věděl a ví Where The Spirit Lives.

Album překvapí svou "hitovostí" hned od začátku. Kytary klidně plynoucí za africkým sluncem, havajsky znějícími českými vokalistkami Yellow Sisters, ale především perkusemi všeho druhu. Hypnotix znějí jako nejkvalitnější kříženci kapel Fun-Da-Mental a TransGlobal Underground. Originalitu a odstup zachovává zpěvák Din, který vede Hypnotix dál svou cestou, a maskované elektronické aranže. Celý tenhle moloch dává dohromady jedno z nejrozmanitějších alb, které drží pohromadě magie domorodých kmenů.

Celková atmosféra desky příjemně pulzuje a někdy se dokonce jeví jako příbytek nějakého lesního ducha (Where The Spirit Lives?), kterého se afričtí domorodci bojí. Ale spíš než respekt k tradicím sálá z téhle desky radost (to zní pěkně pateticky, ale je to tak). Na nahrávce je znát, že natáčení téhle desky všechny bavilo. Nejen podle odlehčených melodií postavených na dřevěných nástrojích, tanečních podkladech a rytmu-tak-akorát-na-vrtění-zadkem. "Hypnotixům" se na aktuální desce podařilo něco, co se stává jen v těch nejvzácnějších případech. Where The Spirit Lives totiž umí přenést celu svou atmosféru na posluchače, a tak jej pohltit do oka uragánu. Ale musíte mu naslouchat!

V dnešní době, kdy se do rádií a našich uší tlačí všemožné odrůdy "worldmusic" (někteří hudebníci často jen použijí ukradený sampl, holedbají se pokrokovým myšlením a rádia jim to ještě baští) jsou Hypnotix příjemným probuzením. Je třeba uvědomit si, že "multikulturní" hudbu dělají už mnoho let bez většího zájmu. Možná je teďka díky nastolenému trendu "objeví" mnoho hudebních zlatokopů. Anebo je to jen "hypnotéza"?

Hodnocení: 75 %

Hypnotix – Where The Spirit Lives
Formát: CD