Hudební recenze: Tomcraft - Hypersexyconscious

Brückner vydává svojí třetí desku! Cože? Ten Brückner? Jakto, že netrénuje s Poborským a spol? Ale néé. Thomas Brückner vydává třetí desku. Jo aha, Thomas. Takže vlastně Tomcraft. A co na ní je? Občas docela obstojný electro, pár tanečních fláků a sem tam docela fajn hudební nápad. A jak se to jmenuje? HyperSexyConscious!

Prosac, Versus, Overdose, Loneliness. To jsou asi čtyři největší pecky německého hitmakera Tomcrafta. Němci ho mají velmi rádi a i u nás je celkem populární, i když na svého jmenovce Karla rozhodně nemá. Ale trojí návštěva Karlových Lázní o lecčems vypovídá. V roce 2001 vydal své debutové album All I Got, na kterém se snažil přesvědčit, že umí i něco jiného, než diskotékové hity. Více se mu to dařilo po roce a kousek, kdy tento holohlavý elegán vydal své druhé LP Muc. Na něm dokázal udělat ze stylu electra velmi zábavný klubový styl. Singl Loneliness budiž toho důkazem. Přes tři roky Tomcarftovi trvalo, než dal dohromady své další album. Vyšlo přesně 31. března 2006.

HyperSexyConscious není úplně tak běžnou deskou z Tomcraftovy dílny. Ačkoli obsahuje jedenáct zbrusu nových skladeb (a dva remixy), výraznější hit na ní najdete jen ztěží. Sice už vyšly tři regulérní vinylové singly, skladby Sureshot, Da Disco a Quelle Heure Est-Il, ale všechny mají do hitů typu Loneliness poměrně daleko. Možná je ale dobře, že tuhle desku, nebude reprezentovat jeden či dva songy. Teď má konečně Tomcraft šanci ukázat, jaký talent v něm skutečně vězí. Zda se může řadit mezi electro elitu, anebo zůstane raději u těch diskoték.

Žádný Anthony Rother to ale není. Fanoušci jeho pojetí electra mohou na toto album honem rychle zapomenout. Jestli ale znáte tři výše zmíněné singly, které už kolují mezi DJi, tak vás přeci jen mohly slušně navnadit. Nejsou kdo ví jak odbourávající, ale jejich hravost, dobrý zvuk a solidní aranžmá baví i vícekrát, než na jeden poslech. Dalšími obdobnými tracky jsou We nebo Dirty Sanchez, který vyniká obrovským klubovým potenciálem, hutnými spodky, nasekanými beaty a monotónní atmosférou. Více electra a méně zábavy nabízejí dva temnější tracky On Screen a Roots. Obzvláště ten druhý jmenovaný, ačkoliv se v něm vyjímá zajímavá melodie, by jinde než v napínavém thrilleru místo nenašel. K dobru této desky ještě musím připočíst bonusovou verzi asi té nejlepší skladby na tomto albu vůbec, Sureshot. Společně si na ní zarapovali Sido a Tai Jason a v kombinaci s ostrým breakbeatem a koláží electro zvuků je to velmi zdařilá alternativa k originálu.

Tu větší a lepší půlku máme tedy za sebou. Často velkou slabinou jednotlivých tracků jsou vokály. V některých případech to jde ještě přežít, ale ve skladbě Tight As We Are skutečně ne. Nejenom, že je to klasická tucka bez jakéhokoliv nápadu, kterou nezachrání ani střídající se rovný a nalomený rytmus. Bohužel ty vokály jsou v tomto případě tak šílené, že na rytmu vám v tu chvíli ani záležet nebude. Co se to s Tomcraftem děje si řeknete nejspíš také při poslechu skladby Bloated. Naprosto unylá popina s vlivem r´n´b, která na tomto albu nemá co dělat. Ani clubmix verze singlu Da Disco není příliš ucházející a význam slova clubmix mi v tomto případě docela uniká. Do počtu celkových třinácti tracků zbývají ještě dva a ani ty příliš nenadchnou. Utahaná First Attempt nebo nudná Electronic Toy jsou tak akorát k rychlému zapomnění.

Tomcraft se snaží. Vykašlal se na diskotékové odrhovačky nebo na electro-tranceové tucky a vydal se tou lepší cestou. Zatím ještě nezvládl ujít takový kus, ale věřím, že s deskou HyperSexyConscious nabral dost nové síly na to, aby příště nahrál desku z vrcholu své kariéry. Určitě má tenhle sympatický chlápek ještě co nabídnout. Jen to umět prodat.

Hodnocení: 55%

PS: Poděkování za poskytnutí tohoto titulu k recenzi patří distribuci hudebních a filmových nosičů Panther, jejímž prostřednictvím si můžete, obzvláště, pokud vlastníte nějaký obchod s hudbou, objednat prakticky cokoliv z hudby všech žánrových kategorií. Více informací na www.panther-distribuce.cz.

Tomcraft - Hypersexyconscious
čas: 69:04
label: Kosmo Records