Hudební recenze: Santos - Home Sweet Home

Je to už dlouho, co jsem viděl nějakého velblouda. Vlastně naposledy to bylo při pohledu na obálku singlu Camels od pana Santose. Stejně jako toto zvíře dokáže dlouho přežívat i v nemilosrdných přírodních podmínkách, dokáže mě i tento stejnojmenný hit po dlouhá léta kvalitně bavit. Jenže velbloudí stopy mizí kdesi v dáli a já před sebou mám "sladký domov" toho stejného pana Santose.

Home Sweet Home. Tak jest název třetího alba cirkusového krotitele, kterého si spousta z vás oblíbila hlavně bezchybnou drezůrou velbloudů. Ačkoliv nositelů stejného pseudonymu Santos můžete na netu najít několik, tak ani ten euro-houseový z konce 80. let, ani ten techno DJ ze San Juan není ten pravý Sante Pucello, který nás v roce 2000 obdařil skvělým singlem Camels a o rok později velmi zdařilým albem R U Shakedelic. Co naplat, že ještě před ním vyšlo tomuhle chlápkovi několik dalších desek na labelu Mantra Vibes. Do té doby ho znali jen opravdoví znalci a teprve až se smečkou velbloudů za zády udělal díru do světa. Poté následovala další řada desek a až v roce 2004 další album Abrasive, které už bylo poněkud slabší a hity Sabot nebo No Ticket No Run, přestože byly velmi slušné, neměly takový lesk. K tomuto disku byl přiložený ještě druhý s remixy DJe Zinca, Meat Katieho, Kraftyho Kutse nebo Drumattic Twins, a to byla teprve jízda. Ten čas ale letí šíleným tempem a i když mi v hlavě stále tu a tam zní ten smyčcový motiv, podpořený skvělým beatem, deska Home Sweet Home se hlásí o pozornost.

Jestli sledujete katalogy labelů a vůbec novinky dostávající se na hudební trh, jistě vám neunikly ani oba vinyly ve formě samplerů k albu. To snad pro případ, že byste nechtěli utrácet za celé album a za oba vinyly by vám bylo milejší dát pomalu stejný peníz s tím, že k dispozici budete mít jen 4 tracky. Ty samplery zmiňuji proto, že se chovají stejně jako celé album. Rozdělují ho na dvě poloviny. Kdyby šlo vzít nůžky a ustřihnout si z CD tu lepší půlku, bez váhání bych to udělal. A tak jestli se k vám donesl obsah sampleru číslo jedna, na album budete natěšeni a jestli jste měli smůlu na sampler číslo dvě, nejspíše vás už přešla chuť.

Právě první polovina alba Home Sweet Home je to, na co se bude v budoucnu vzpomínat a právě tato polovina obsahuje skvělé breakbeatové tracky Elektro a Combination, jaké jsou k nalezení na tom prvním sampleru. Santosovi breaky jdou pěkně od ruky a i když není tento chlapík k breakbeatovým velmistrům řazen, klidně by mohl díky i těmto trackům do škatulky zlámaných velikánů zapadnout. Ať už při poslechu nebo tanci, tak právě tyto tracky si užijete nejspíše nejvíc. Rovné beaty, byť jsou rovné, v podání Santose působí poněkud kostrbatě. Stylově těžko definovatelná skladba Stop! What? je euforická s poměrně slušnou atmosférou a její bráška Noizy Horn jí zdatně sekunduje. Dokonce jí převyšuje skvělými gradačními dispozicemi. I´ve Made Progress z úvodu alba nabízí také slušnou dávku electra a breakbeatu, ale kromě nápaditého spodku se jí příjemný dojem z následujících hudebních pecek vytvořit ještě nedaří.

Bohužel pokračování v druhé půlce už tak příjemný odér nemá. V další pětici tracků se opět střídá breakový a rovný rytmus, ale ani jedno ani druhé už nefunguje tak, jak by mělo. Track Experiment, který je zcela bez nápadu, střídá záživnější Tromba, která je snesitelná hlavně díky tomu, co v názvu obsahuje, tedy trubce. Jazzový motivek zahraný na tento nástroj funguje svěže, ale bohužel celou skladbu pohřbívá devítiminutová stopáž, kdy ke konci i ta jazzová trubka zní značně uvadle. Human Decision Required a Nice People jsou nic neříkajícími tracky od podlahy po strop a divím se, že při jejich nahrávání samotný Santos neusnul dříve, než za oněch šest, resp. sedm minut jejich trvání. Závěrečná Pump It Up! celou hrůzu poslední necelé půlhodinky trošku napravuje alespoň zajímavým electro motivem v druhé půlce skladby.

Hudební nůžky skutečně nemám a tak si budu muset vystačit s digitálními technologiemi a do svého kapesního přehrávače si z tohoto alba převést do mp3 formátu jen pár tracků, které opravdu stojí za to. Není jich zrovna mnoho – půlhodinka, ale na cestu do práce nebo do školy to docela stačí. Jo jo, něco na tom velbloudovi prostě je…

Hodnocení: 65%

Josef Sedloň (Radio 1)
Santose jsem měl hodně v oblibě, ale popravdě řečeno, ne každý track z jeho nového alba má to, co očekávám. Je na něm hodně povedených skladeb. Líbí se mi jejich energie a je to dobrý djský materiál. Hodně tracků se ale dostává do “slepé uličky”. Jsou málo proaranžované a nakonec je z nich jen obyčejný výplach. Celou tu desku jsem na poslech nezkousl.

Santos - Home Sweet Home
čas: 76:02
label: Distinct´ive Records