Hudební recenze: Orbital - Live at Glastonbury 1994 - 2004

Orbital se, i po svém zániku, konečně zařadili po bok dalších známých a slavných elektronických projektů, jenž mají svá live CD se záznamem živého vystoupení. Nutno podotknout, že v mnohých případech to ne vždy byla trefa právě do černého. Ovšem Orbital na to šly chytře. Ke dvěma CD přidali i DVD a strohý záznam jediného koncertu nahradili působivou kolekcí hned pěti koncertů odehraných během deseti let na jednom a tom samém festivalu. "Live at Glastonbury 1994 - 2004" tak kromě skvělého hudebního zážitku nabízí také pohled na "stárnutí" a zrání našich oblíbených hudebních bratrů.

Ač jsem byl s matematikou vždy na štíru, že je pět více než jeden mi rozhodně nikdo nevymluví. Celkem pět pohledů na atmosféru slavného festivalu Glastonbury naleznete v krásném paper-backu nejspíš již definitivně posledního alba bratrského dua Orbital. Je pravdou, že Orbital už na svém kontě mají dvě best of alba a ani tento tří diskový komplet nezahrnuje jejich poslední "modrou" desku, přesto si myslím, že i toto vydání ještě má smysl.

Důvody jsou prosté: Na DVD se během více jak dvou hodin pětkrát přesunete v čase a v rozmezí let 1994 až 2004 ochutnáte něco z atmosféry koncertů Orbital. Jejich rané období i období na vrcholu jejich popularity, i když v počtu křičících fanoušků by se tyto jednotlivá údobí jejich kariéry jen těžko rozeznávala. Notoricky známé hity tu jsou snad všechny, ovšem jejich koncertní úpravy jsou nepřeslechnutelné. Pokud navíc nevlastníte žádný z předcházejících best of výběru, pak je to pro vás jedinečná šance slyšet téměř všechny známé hity pěkně pohromadě.

The Box, Style, Funny Break, Frenetic, Chime, jsou tu prostě všechny. A co je velmi sympatické, jsou tu také ty, co se neobjevily na předchozích best of výběrech a nejsou vlastně až tak provařenými hity. Třeba Kein Trink Wasser, The Girl With The Sun In Her Head a další. Na každý z disků se vešlo pouze osm skladeb, protože některé svojí délkou dosahují i čtvrthodinových stopáží. Není tu hit, co by neměl alespoň trochu upravený zevnějšek. Pět jednotlivých vystoupení v rozmezí deseti let je tu zastoupeno v průměru třemi skladbami. Po poslechu všech těch šestnácti hudebních zázraků nejspíš nebudu sám, koho bude mrzet, že rok 2004 byl tím posledním, kdy na Glastonbury a vlastně úplně kdekoliv tihle dva pánové vystoupili.

DVD je stejně tak důležité jako obě CD, byť obsahuje totožný materiál. V prvních momentech zaujmou na Philovi a Paulovi svítící brýle na obličejích, jaké v našem prostředí zdobí Chrise Sadlera. Že by jeho inspirace pocházela právě od Orbital? Hartnollovi je neodložili ani na jednom ze svých vystoupení a nejeden jejich fanoušek si stejnou ozdobu hlavy přinesl na festival také. Fanoušci pak byli nosným pilířem těch koncertů. A nezáleží jestli se psal rok 1994 nebo 2004, Orbital měli vždy před pódiem neuvěřitelný kotel lidí sahající do vzdálenosti mnoha desítek metrů, až je mi podezřelé, jestli tak daleko z toho ty lidi vůbec něco mohli mít. Je to vůbec úchvatný pohled na festival jako takový, kdy za obrovskou masou pařících lidí je snad ještě rozsáhlejší stanové městečko. I takové záběry na DVD můžete najít a bohaté střihy vám nabídnou nejen pohled z jedné strany na hrající Orbital a z druhé na několik skalních fanoušků přímo pod pódiem. Do obrazu se také často prolíná úchvatná a obří videoprojekce a člověk si pak už jen přeje do té televize skočit a být mezi těmi všemi lidmi, užívat si s nimi a bouřlivě reagovat na každý začátek slavného hitu nebo když se přidá beat či známá melodie.

Jediná škoda je absence jakéhokoliv dalšího materiálu, který by se nejspíš na definitivně poslední desku Orbital hodil. Nevzpomínám si, že by nějaké povídání o Orbital samotných bylo i na jejich dřívějším DVD "The Altogether 5.1" z roku 2001. Další menší nepraktičností je nemožnost si pohodlně z menu zapnout určitou část záznamu či přímo koncert z roku 1999 či 2002. Doklikat se k nim můžete pouze díky vašeho dálkového ovládání. V menu tak naleznete pouze jedinou volbu a to "play all". Ale jsou to jen menší vady na kráse, které nemohou těch více jak sto dvacet minut Orbitalovské historie pokazit.

Orbital: Live at Glastonbury 1994 - 2005

Pokud existuje nějaká síň slávy živáků elektronických kapel, kam dle mého rozhodně patří třeba "Everything Everything" od Underworld či "Alive 1997" od Daft Punk, tak "Live at Glastonbury 1994 - 2004" se k nim bezpochyby může směle přiřadit také. Orbital by byli i bez něj výjimečným projektem taneční historie, ale s ním svoji kariéru doslova vyšperkovali. Budou mi chybět.

Hodnocení: 99%

Víte, že...: Oba dva bratři se po rozpadu Orbital vydali na sólovou dráhu a oba dva shodně letos vydali svá první debutová alba. Phil Hartnoll spolu s Nickem Smithem pod hlavičkou projektu Long Range desku "Madness And Me" na labelu Long Range Recordings či Beat Records. Paul Hartnoll pak na labelu ACP Recordings vydal album "The Ideal Condition", jehož recenzi jsme vám přinesli zde.