Hudební recenze: Booka Shade – Movements – The Tour Edition

Máte pocit, že tento titul znáte? Pak máte pocit naprosto správný. Však album Movemets od dvojice Booka Shade je již dva roky stará záležitost, která ovšem i dnes dokáže příjemně zahřát u srdce. Pod téměř stejným názvem vyšlo teprve před nedávnem DVD se záznamem jejich koncertní tour a komu snad jejich houseový skvost doma chybí může jásat dvojnásob – k DVD je "v ceně" přibalen také.

Booka Shade a jejich album Movements. O tom bych vám mohl vyprávět celý román, byť by asi v literárním světě příliš neobstál. První kapitola – seznámení se šťastnou rodinkou. Druhá kapitola – jak se měli fajn ve skvělé práci, třetí kapitola – jak se jim povedl oběd, čtvrtá kapitola jak žili šťastně až do smrti, konec. Prostě žádná záporná postava, nic, jen sladký, pozitivně naladěný text. Ve výprodejích by se tahle literatura prodávala pod cenou, ovšem na hudebním nosiči je to skvost nad skvosty. Samá skvělá písnička, samé pozitivní příběhy, samé klady a chvála. A že si to o Booka Shade myslí deseti tisíce fanoušků po celém světě, si můžete být jisti. Proto patří momentálně ke špici na poli elektronické hudby a pokud stále nevěříte, přesvědčete se na jejich prvním DVD.

Od května roku 2006 projezdili Walter Merziger s Arnem Kammermeierem snad celý svět a zahrály na více než 160ti hudebních akcí. Poměrně slušná porce, viďte? Však to by odpovídalo jednomu hraní za 2-3 dny, nebudu-li počítat tento rok, kdy se DVD připravovalo k prodeji. Jelikož se ani jednou během té doby nestihli podívat k nám (nechce se mi věřit, že by je nikdo netoužil pozvat), je tohle DVD pro české fanoušky poměrně zajímavým artiklem. Pokud si ho pořídí, pak se můžou těšit na lesklou papírovou krabičku, kterou když nadvakrát rozevřou, najdou v ní po pravé straně DVD disk a v něm vše podstatné. Hlavní náplní je samo sebou live vystoupení a k němu Booka Shade přidali několik bonusů v podobě dokumentu o Booka Shade, kompletní diskografii, tour dates jejich turné, VJ projekce a několika audio bonusů.

Samotný záznam z vystoupení byl pořízen 18. září roku 2007 na belgickém Pukkelpop festivalu, kde Booka Shade na pódiu hráli před deseti tisíci lidmi. Rozhodně jsem to nepočítal, ale ze záběrů, kdy snad všichni mají ruce nad hlavou opravdu vypadá, že je tam na dvacet tisíc rukou :) Celé vystoupení trvá něco málo přes 50 minut a je klasicky sestříháno ze záběrů na Booka Shade a partypeople. Možná chybí nějaké speciální kamerové efekty či záběry na projekce, ale holt ne všechna DVD musí být nutně Everything Everything od Underowlrd, které já osobně považuji za jeden z vrcholů přenesení živého koncertu do DVD podoby. Celkem 12 skladeb stihnou Booka Shade během této doby odehrát a pravověrné fanoušky nejspíš žádný z nich nerozhodí tím, že by jej snad neznali. Zazní hity pouze z druhého a několikrát již zmíněného alba Movements a je možná škoda, že se také nedostane na první Memento, ale na druhou stranu zazní celá řada skladeb, které nejsou na žádné desce a dokonce nevyšly ani jako singl. Pohled na pařící lidi je standardní, v prvních fázích koncertu se záběry mihne i několik jedinců s výrazem ve tváři, jako když neví která bije, ale s postupnou gradací a blížícímu se finále, kdy zazní většina největších hitů jako "In White Rooms", "Darko", "Mandarine Girl" či "Body Language" v rychlém sledu za sebou, se "davové šílenství" začíná stupňovat a není snad nikoho, kdo by neměl své paže nad úrovní hlavy. Když pak u "Body Language" zpívají všichni hlavní motiv čistěji než Bambini di Praga, husí kůže vám nejspíš naběhne bleskovou rychlostí. Ze záběrů na samotné Booka Shade se dá také kochat. Nejsou to jen dva laptopy suše postavené na stůl a obklopené další hromadou mašinek. Jsou to i elektronické bicí nebo mikrofon, kterými Walter povzbuzuje své fanoušky. Arno je více méně nemluvný.

Ostatně jak mají své pozice rozdělené na koncertech anebo ve studiu se mimo jiné dozvíte v bezmála dvacetiminutovém dokumentu. Je v angličtině, nicméně si ho můžete doplnit o hned několik jazyků v podobě titulků, kdy nechybí ani samotná angličtina, kdyby náhodou někdo nebyl ještě tak v mluveném projevu zdatný. Součástí tohoto dokumentu je pohled do zákulisí belgického festivalu, ale i na jiné vybrané akce z tour Booka Shade a nechybí ani rozhovor nejen se samotnými protagonisty, tedy Arnem a Walterem, ale také s jejich managmentem. Dozvíte se třeba o jejich začátcích, kdy je téměř nikdo neznal nebo proč občas Arno brečí přímo na stagei při koncertu anebo proč nejprve nechtěli přijmout roli předskokanů Depeche Mode. Informací je tu podstatně více. Ovšem mohlo by jich tu být ještě víc, přeci jen těch dvacet minut, a obzvlášť za doprovodu dalších Booka Shade hitů, uteče jako voda.

Mezi bonusy naleznete pěkně udělanou diskografii se všemi BS singly a alby, které po rozkliknutí odhalí kompletní tracklisty včetně jednotlivých remixů na singlech. Zajímavá je asi sedmiminutová VJ projekce s několika BS tracky a nechybí ani výčet všech vystoupení, které BS během tour odehráli.

Audio sekce vám zabere další desítky minut, byť už bez obrázků, tedy pokud nebudete počítat točící se cover vinylu vpravo. Nabízí se vám zde poslech dalších skladeb včetně remixů z nejprovařenějších singlů. "Darko" a "In White Rooms" tu najdete v remixech například od Elektrochemie či Hot Chip. Nechybí i několik skladeb z koncertu, které na žádném BS albu nenajdete, jako třeba "Trepass 06 či "The Spectralist".

Myslím, že tomuhle DVD nic nechybí. Někomu možná může scházet "klasická" fotogalerie anebo vychytávky jako spořič obrazovky nebo "tajný kód" k ještě tajnější sekci na webových stránkách… Ale k čemu to? Spořič se okouká, záležitosti přístupné pod tajným kódem jsou stejně většinou nic moc, jinak by putovaly okamžitě na veřejnost. Movements Tour DVD je poctivě připraveným dárkem všem BS fanouškům, kde ti v zahraničí si mohou zavzpomínat na příjemnou hodinku strávenou s Booka Shade live a ty čeští se zas mohou krásně natěšit na plánované letní vystoupení na Creamfields. Tak držme palce ať opravdu dorazí, live vážně stojí za to!

Info: Komu to stále nestačí, pak by měl v music shopech pomalu začít otravovat prodavače, aby zajistili včas dodávku nejnovějšího, již třetí alba Booka Shade. Bude se jmenovat The Sun And The Neon Light a na pultech obchodů by se mělo objevit 26. května! A to i v Česku! (zdroj: časopis Music)

Hodnocení: 95%

BOOKA SHADE – MOVEMENTS – THE TOUR EDITION (DVD)
formát: DVD + CD