Knižní recenze: Jakub Ćwiek - Lhář

Bůh jako hrdina knihy? Proč ne! Ve fantasy je prostě všechno možné. Ale rovnou říkám – nečekejte žádného klaďase...

Polského fantasy u nás vychází jako šafránu. Asi nejvíc se tu daří Andrzeji Sapkowkému, kterého proslavil hlavně Zaklínač (určitě ho znáte i ze dvou počítačových her). Jinak ale nic moc. Proto je určitě chvályhodné, když se na český trh s fantastikou podaří dostat dalšímu Polákovi. Oním posledním šťastlivcem je Jakub Ćwiek, jehož první kniha Lhář u nás vyšla teprve nedávno.

Jakub Cwiek

Jejím hrdinou je Loki. Pokud jste viděli filmového Thora, pak víte, že je to prolhaný parchant, který vždycky jedná jen ve svůj vlastní prospěch a na ostatní moc ohled nebere. A přesně takový je i v knize. Ostatně na lži, přetvářku a všelijaké triky sází víc než na zbraně. Takže na rovinu říkám: nečekejte žádnou akční střílečku. Autor na tohle prostě nehraje. Na začátku (Kladivo, had a skála) je dobyt Lokiho domov ve Valhale a protože mu jde o krk, rozhodne se přejít na nepřátelskou stranu Boží a začít pro ni pracovat. Jelikož si andělé nemůžou zamazat ručičky, stává se z něj expert na špinavou práci. Což mu jako patronovi lhářů a podvodníků nedělá vůbec žádné problémy. Jednou se kvůli tomu třeba vydává za známého vraha, aby přivedl zbloudilou duši ke křesťanství (Strážný anděl). Podruhé se zase přenese do mysli policejního vyjednavače, aby zlikvidoval skupinu teroristů (Beránkova krev).

Lhář
Příběhy jsou jednoduché a nikterak komplikované. Představují klasickou oddechovou literaturou s primárním cílem pobavit čtenáře. Což se jim daří bez problémů, ale na knize je vidět, že se jedná o prvotinu a některé věci nejsou zcela dotažené. Stejně tak je vidět autorův zatím nevypsaný styl, který neohromí a potřeboval by ještě vybrousit. Na druhé straně ale neupadne nikdy do stereotypu a na stůl sází nové a nové nápady, jimiž dokáže čtenáře upoutat po celou dobu četby. Největší otázka pak visí nad postavou Lokiho. Těžko říct, zda si takovou postavu dokáže čtenář oblíbit kvůli jeho povahovým vlastnostem, díky nimž se může zařadit třeba po bok komiksového Hellblazera. Na to si bude muset každý čtenář odpovědět sám. V životě už jsem přečetl dost prvotin a tahle se může s klidem zařadit k těm lepším. V rámci fantastiky se nejedná o žádné přelomové dílo, ale komu stačí ke spokojenosti málo a hledá hlavně dobrou odpočinkovou literaturu, je tu rozhodně na správné adrese.

Lhář 1
Ćwiek, Jakub
Nakladatel: Triton