Komiksová recenze: Usagi Yojimbo: Ostří trav II - Pouť do svatyně Atsuta

Oba patří k čeledi zajícovitých, ale údajně mají protikladné socializační schopnosti. Zatímco zajíci ve svých jamkách sedí sami, králíci prožívají napínavá dobrodružství ve společnosti dobrých přátel. Pakliže jsou všichni králíci jako Miyamoto Usagi, není důvod o těchto vědeckých poznatcích pochybovat.

Z hlediska čísel může nejnovější příběh s dlouhouchým roninem působit poněkud divoce. Jedná se o patnáctý svazek Usagi Yojimba, který je pokračováním knihy dvanácté. V průběhu dění se odkazuje na onu mezeru v podobě třináctky a čtrnáctky, ale ohlíží se také k událostem z jedenáctého dílu. I přesto je Pouť do svatyně Atsuta akceptovatelná jako samostatně stojící epizoda. Jestliže tato část bude prvním dostaveníčkem se sympatickým samurajem bez pána, vymizí sice část kýžené epičnosti, stále však zůstane zručně odvyprávěné putování tolkienovského střihu.

Usagi v něm spolu s nakrknutým lovcem odměn Genem a válečným mnichem Sanshobou míří do svatyně Atsuta, duchovního místa, kde je uložen mocný meč Ostří trav. Ve skutečnosti se ale jedná o napodobeninu. Nástroj, který vykovali bohové feudálního Japonska a jehož bohatou historii vysvětlil dvanáctý svazek, u sebe má právě zmiňovaná skupinka hrdinů. Pradávnou zbraň hodlají vrátit na její právoplatné místo, a tím ji uchránit před zneužitím k politickému pletichaření. Zastrašit je nesmí ani dva permanentně dorážející klany ninjů, kteří chtějí slavnou čepel využít k vlastním účelům.

Když se to vezme kolem a kolem, dala by se fabule zredukovat podobným způsobem, jakým Randal v Clerks 2 popisuje trilogii Pána prstenů. Postavy se přesouvají z místa A na místo B a párkrát během cesty zakopnou. Jde sice o banální základ, ale právě na něm se dá snadno demonstrovat schopnost Stana Sakaie vyprávět příběhy komiksovým jazykem.

Začít se dá třeba u motivací. Na jedné z figur Sakai naznačuje, jaké pokušení legendární ostří představuje a jakých výsledků by se vlastnictvím dalo dosáhnout. Další aktér má z těchto příležitostí naopak strach, a tak zastává názor, že by se meč měl zneškodnit. Usagiho taktéž znepokojuje možnost zneužití, ale pohlíží na zbraň také s ohledem k její bohaté minulosti. Osobní cíle jsou srozumitelně rozdělené, takže se všichni ženou za svými záměry a odpovídá tomu i jejich chování.

S jasně definovanými charaktery se dění posouvá vstříc heroickému a emočně silnému finále, které opětovně prokazuje, že není podstatné, zdali na obrázcích figurují lidé nebo zvířata. Když se na útesu, symbolické hraně mezi bytím a průšvihem, odehraje jeden z hlavních střetů antropomorfních zvířat, je jeho až osudová závažnost jasně čitelná z použitých kompozic. Sakai bitvu nejprve zobrazuje z perspektivy chodců, ale jak se události začínají přibližovat k zdánlivému konci, graduje konflikt pomocí nadhledů a podhledů. Význam se upírá postavám na zemi, navrch mají jedinci, kteří se zvládnou pohybovat i vertikálně. Což jsou výhradně záporáci. Daná pasáž vyústí racionálně odůvodnitelným kouskem, takže nezbývá než zaplesat a uznat, že Stan Sakai řemeslo ovládá a nebojí se ho použít.

Jde však o pouhé konstatování pro potenciální nové čtenáře, kteří zásadového králíka ještě nepotkali. Pouť do svatyně Atsuta nabízí fanouškům série ještě další drobné radosti, přičemž i tato pomrknutí na znalé Usagi Yojimba jsou zřejmě jedním z důvodů, proč je ušák tak oblíbený a lákavý. Když se ústřední hrdina na předposledním obrázku zmíní o chrámu v Kitanoji, kolem něhož se točí sedmnáctá kniha komiksových příběhů, a po japonsky se rozloučí, podvědomě tušíte, že odloučení nebude trvat dlouho.

Usagi Yojimbo: Ostří trav II - Pouť do svatyně Atsuta

Scénář: Stan Sakai

Kresba: Stan Sakai