Knižní recenze: Jiří Kulhánek - Vyhlídka na věčnost

Jiří Kulhánek patří v dnešní době (společně s Ondřejem Neffem) k autorům, kteří jsou známí i mimo ghetto čtenářů sci-fi, fantasy a hororu. Jenže na rozdíl od Neffa je Kulhánek záhadnější než Bermudský trojúhelník a své čtenáře dohání k úmornému šílenství, protože na nový román pokaždé čekají několik let. Ovšem tento se dočkali a na pultech knihkupectví se ocitla jeho horká novinka – Vyhlídka na věčnost.

Očekávání byla velmi, velmi vysoká. A není divu, protože předchozí román Stroncium příliš ovací nesklidil a před vydáním Vyhlídky na věčnost nakladatel tvrdil, že se bude jednat o návrat ke stylu z předchozích knih (zejména Nočního klubu) a natěšenost tak vystoupila do stratosféry. Ale dosti tlachání, podívejme se nyní konečně na to, jaká kniha vlastně je. Příběh je vcelku jednoduchý. Hlavní hrdina Jan Jánský bydlí v Americe a svůj nerušený život by žil dál, kdyby planetu nenapadla banda naštvaných démonů a nechtěla si z ní udělat jednu velkou kolonii. Jak už to tak bývá, problémy se nevyhnou ani hrdinovi, který jak už to tak rovněž bývá, není žádný loser, ale dobře školený a nebezpečný ostrostřelec, jenž si v žádném případě nenechá kálet na hlavu. Události se hodně rychle podobají horské dráze, hrdina jde z akce do akce a putuje až do Prahy. Čtenář málem nedýchá a horlivě otáčí stránky, aby se dozvěděl, jestli Jan všechny ty parchanty, pardon, záporáky, pošle zpátky do pekla a planeta se vrátí opět do normálu.

Vyhlídka na věčnost
Zhruba tak by se dala v kostce shrnout Vyhlídka na věčnost a pokud znáte autorovy předchozí knihy, pak přesně víte, co můžete čekat. Ano, hádáte správně, čeká vás akční příběh, v němž nechybí oživlé mrtvoly, upíří klany s japonskými kořeny, katana, palné zbraně, motorky, blondýnky a samozřejmě přestřelky, přestřelky, přestřelky a honičky, u kterého budou vrnět blahem i všichni pařani akčních stříleček. Kromě toho autor do knihy vkládá takové nápady, jako je v démona proměněný Adolf Hitler v roli vůdce invaze démonů či válka jednoho muže proti ohnilým příslušníkům SS, Luftwaffe a Wehrmachtu. Někteří z vás to budou považovat za naprosto šílené a další pak za geniální. Ano, ta kniha se nesnaží být realistická a pokud si potrpíte na klasické akční vypalovačky, v nichž předváděli svaly pánové Willis, Stallone nebo Schwarzenegger, pak tu budete určitě doma. Potěšujícím faktem je i to, že tu autor odkazuje, respektive navazuje na své nejslavnější dílo Noční klub, z něhož se tu mihne několik postav, z nichž mnohé sehrají důležitou roli. Zvlášť jedna (ženského pohlaví) zde má velký prostor a stává se objektem hrdinova zájmu.

Jiří Kulhánek
Čímž od pochvaly přecházíme ke kritice. Jak už asi vyplynulo, Kulhánek je autor brakový (to prosím neberte jako nějakou urážku, ale jako prosté konstatování), takže by byla chyba mu něco vytýkat, nicméně plácat po zádech ho taky nemůžeme, protože tady najdeme věci, které mi docela lezly krkem. Předně je to zmíněné balení hrdinovy vyvolené. Nic proti tomu, ale je evidentně vidět, že to autorovi moc nejde a tady na to vyplácal moc prostoru. Takže příště prosím míň "romance". Děkuji. Protože kdyby tak učinil, nemuselo být finále tak bezkrevné a Jan Jánský by za autorovými ostatními postavami tolik nepokulhával. A ještě za jednu věc by autor zasloužil klepnout přes prsty a to sice za stanovou část, v níž se prakticky nic neděje a kdyby byla vypuštěna, tak se vůbec nic nestalo. Jinak ale platí to, co jsem již napsal. Vyhlídka na věčnost je kniha, která nenudí a potěší všechny fanoušky Kulhánka a kvalitního braku a to i přes fakt, že není tak dobrá jako jeho předchozí díla.

Vyhlídka na věčnost
Kulhánek, Jiří
Nakladatel: Crew