Recenze filmu: Johnny English

Jmenuje se taky na J, ale to ještě nic neznamená. Na J se jmenuje i Jana. Ne, James Bond to teda nebude. Debílek s tváří mluvícího Mr. Beana coby kancelářská krysička obdivně "poskokuje" speciálním agentům MI6 a "poskokoval" by do smrti. Ironií osudu ale agent 001 zahyne v akci a ještě ironičtější ironií osudu zahynou i ostatní agenti s povolením zabíjet - při pohřbu nešťastného kolegy. Johnny English na scénu.

Johnny English Jmenuje se taky na J, ale to ještě nic neznamená. Na J se jmenuje i Jana. Ne, James Bond to teda nebude. Debílek s tváří mluvícího Mr. Beana coby kancelářská krysička obdivně "poskokuje" speciálním agentům MI6 a "poskokoval" by do smrti. Ironií osudu ale agent 001 zahyne v akci a ještě ironičtější ironií osudu zahynou i ostatní agenti s povolením zabíjet - při pohřbu nešťastného kolegy. Johnny English na scénu.

Není to nádhera? Elitní agenti celé Anglie a my střežíme jejich bezpečnost.

Johnny English Šarmantní agent 001 zemřel v akci, protože se poklop ponorky neotevřel ve chvíli, kdy měl. A to Johnny osobně překontroloval speciální kód, který měl agentu 001 posloužit. Takže jsme na zmíněném pohřbu. Johnny (Rowan Atkinson) ještě stihne svému nadřízenému zahlásit, že vše je v pořádku a nachází se na nejbezpečnějším místě v celé Anglii, a pak už za ním vybuchne bomba. Celá britská špionážní služba MI6 vyluftuje zaklepat na nebeskou bránu. Naneštěstí se tak stane přesně v době, kdy mají být veřejně vystaveny korunovační klenoty. Někdo jejich bezpečnost střežit musí. Tak dobrá, povolejme Englishe.

Johnny English je ale mamlas už od pohledu. A tak diváka ani moc nepřekvapí, že jsou korunovační klenoty ukradeny, ani to, že později Johnny přepadne pohřební procesí nebo pronikne do nemocnice (místo zlosynova mrakodrapu), kde obrátí všechno naruby ("Je to horší než jsem čekal! Má tady laboratoř, operační sál, provádí tady nějaké zvrácené pokusy!"), než se ho podaří nasměrovat na správnou cestu. A že se ještě bude muset prokousat pořádnými "sračkami" (hlavně ve chvíli, kdy do zloduchova hradu infiltruje skrz středověký záchod). Takovými, že je ani Tarzan pastevec sloních stád neviděl.

Má Mr. Bean na Jamese Bonda?

Johnny English Děj je dle očekávání co nejjednodušší: "Hrdina outsider musí odhalit a přemoct zloducha, který chce (ať už tak, či onak) pro svůj osobní prospěch zničit hrdinovu vlast, hrdinovu rodinu nebo hrdinovo cokoli, přičemž se jedná o uznávaného a vlivného muže, což hlavní hrdina není." Nejklasičtější story všech dob můžete navléknout do kabátu dramatického thrileru (Polibek smrti), drsné akční podívané (Poslední skaut), ironické akční komedie (Smrtonosná zbraň) nebo komedie veskrze bláznivé (Bláznivá střela, Austin Powers).

Tvůrci Johnnyho Englishe zvolili žánr poslední. Ptáte se, v čem jiném by také mohl Rowan Atkinson hrát? Abyste se nespletli. Atkinson, kterého většina zná jen pod jménem jeho nejslavnější postavy Mr. Beana, si svého času střihl i hlavní zápornou roli v jedné z bondovek. Dodnes toho prý lituje, přesto se Atkinson k Bondovi po letech vrací. A to v opravdu velkém stylu. Johnny English je totiž především Bondovou parodií. K tomuto faktu odkazují nejen jména scénáristů a Bondových fanoušků Neila Purvise a Roberta Wadea podepsaných pod několika posledními díly série (Dnes neumírej, Jeden svět nestačí), ale i přímé citace, jako je speciálně vybavené auto, nebo některé fígle, kterými Bond odnepaměti okouzluje své filmové partnerky i diváky v kině (a které English většinou nešťastně špatně napodobuje).

Johnny English Bohužel, Mr. Bean ani zdaleka není Bond, a tak postrádá jeho šarm i jemnou ironii. O obojí ve filmech tohoto typu sice vlastně vůbec nejde, ale proč se aspoň nepokusit, když scénáristům dochází dech? U několika dobrých vtípků se budete opravdu skvěle bavit, jindy jen rozpačitě podrbete ucho. Těžko říct, za co může suchý anglický humor (scéna na pohřbu hraničí s morbidností, která by tolik nevadila, kdyby z ní tvůrci dokázali vybruslit jinak než Atkinsovým "debilním" pitvořením se) a za co snaha oslovit diváka (podle fekálního humoru odhaduju, že především amerického). Poměr dobrých a špatných fórků je tak půl na půl, přičemž ty dobré si už druhý den jaksi nebudete pamatovat. Výsledná šedesátka je proto velmi slabá. Johnny English je jedním z těch filmů, kterým komorní prostředí domácího kina (jakkoli nuzně vybaveného) prakticky neuškodí. Zvažte to.

Johnny English Hodnocení: 60%

Bartias

Johnny English