Filmová recenze: Liga výjimečných

Na nejrůznější super hrdinské teamy s X počtem členů už jsme si zvykli (a nejen my, zvykli si i fanoušci comicsů a to tak, že dávno). Co byste ale řekli na komando hrdinů vzešlých z lůna staré dobré viktoriánské éry? Aneb příběh neobyčejných gentlemanů a jedné, stejně neobyčejné, dámy.

SawyerNa nejrůznější super hrdinské teamy s X počtem členů už jsme si zvykli (a nejen my, zvykli si i fanoušci comicsů a to tak, že dávno). Co byste ale řekli na komando hrdinů vzešlých z lůna staré dobré viktoriánské éry? Aneb příběh neobyčejných gentlemanů a jedné, stejně neobyčejné, dámy.

Tom Sawyer: "Na co potřebujeme obří opici?!!"
Alan Quatermain: "Tahle obří opice už měsíce děsí Moulin Rogue. Představte si, co udělá s nepřítelem."

DorianO fanoušcích comicsů jsem nemluvil jen, abych prodloužil úvod. Liga výjimečných je totiž jedním z těch filmů, kterým byla předlohou comicsová série nebo novela. Na rozdíl od Spidermana, Daredevila, Batmana, Supermana nebo Hulka je "ústřední postavou" hned celý team a na rozdíl od X-men se děj neodehrává v našem (byť mírně upraveném světě). Svět, který je těmto hrdinům důvěrně známý, je svět viktoriánské Anglie. Anglie koloniální, Anglie imperiální, Anglie na konci devatenáctého století.

HydeByla to doba velkých objevů, ať už technických nebo přírodovědeckých, a podle několika světových autorů také doba velkých hrdinů (a hrdinek, omlouvám se slečno Mino). Proslulý comicsový libretista (to je totéž, co scénárista u filmu) nechal ze svého ještě pověstnějšího pera vyhřeznout příběh, ve kterém figurují známé literární postavy. Možná si ještě pamatujete doby, kdy některé přebývaly pod vašim polštářem, možná tam některé přebývají dodnes, vedle uschlého kapesníku a ohmataných porno časopisů.

AlanDovolte mi, abych je představil: ALAN QUATERMAIN (Sean Connery / např. Doly krále Šalamouna) prožil v Africe nespočet dobrodružství, jakýsi šaman prohlásil, že Afrika nikdy nedopustí, aby zemřel a co je nejdůležitější, dokáže na sto yardů trefit cokoliv. KAPITÁN NEMO (Naseeruddin Shah  / např. Dvacet tisíc mil pod mořem) je polepšeným pirátem, vůdcem malé soukromé armády i majitelem mnoha výstřelků poslední techniky. Mezi nimi určitě vyniká úplně první automobil a gigantická ponorka Nautilus. Jo a, Nemo umí kung-fu.

MinaMINA HARKER (Peta Wilson / Dracula) bývala kdysi zcela obyčejnou, možná mírně rozmazlenou slečinkou. Pak ale hrabě Dracula opustil rodný hrad v Transilvanii a Mina měla tu čest účastnit se boje proti němu po boku slavného profesora Van Helsinga. Takové špásování s Draculou se ale neobejde bez určitých obětí. A tak je z Miny také upírka. DOKTOR JEKYLL a PAN HYDE (Jason Flemyng / Doktor Jekyll a pan Hyde) je dvojí identita na první pohled nesmělého mladíka, který se po požití svého tajemného preparátu mění v prakticky nepřemožitelné monstrum.

RodneyRodney Skinner alias NEVIDITELNÝ MUŽ (Tony Curran) ukradl vynález prvnímu Neviditelnému muži (Neviditelný muž),  proto ho jen tak nespatříte. Proč v Lize nenarazíte na skutečného Neviditelného muže je jasné: drahá práva. Oproti comicsové lize přibyli ještě dva členové. TOM SAWYER (Shane West / Dobrodružství Toma Sawyera) je americký agent, který proklatě rychle střílí z koltů a DORIAN GRAY (Stuart Townsend / Obraz Doriana Graye) se díky portrétu, co stárne za něj, stal věčně mladým a nesmrtelným.

NemoJe radost tuhle vybranou společnost sledovat v akci! Alan a Tom pálí na všechny strany, Rodney přepadává nepřátele "ze zálohy", Nemo rozdává otočky "na požádání", Mina se mění v hejno netopýrů a saje krev, Dr. Jekyll - pan Hyde válcuje své okolí a Dorian Gray elegantně prochází kulometnou palbou a podsekává pohůnky tajemného zloducha Phantoma. Scénář je chytrý. Umně pracuje s rozehranými motivy, i když nabídnutý potenciál látky využívá bohužel jen z pouhých padesáti procent.

Liga se dá přirovnat k povedenějším Pirátům z Karibiku. Je podobně naladěná, ale nikdo v ní nepředvádí tak skvělé výkony jako Johnny Depp. Stuart Townsend je coby Dorian Gray sice krásně arogantní a úlisný (přitom sexy, kdo četl knihu, ví), ale herecké výkony a hlavně vývoj postav (včetně jejich velmi zajímavé minulosti) je odsunut do pozadí.

Abych řekl pravdu, s konečným hodnocením mám problém. Liga se mi přes všechny své nedostatky docela líbí a bavil jsem se dobře. S vědomím, že za pár let film buď odsoudím nebo naopak vyzdvihnu. Jestli je Liga výjimečných zajímavý nebo průměrný film totiž může určit jen čas. A tak prozatím čtěte hodnocení "někde mezi", jako sedmdesátku.

P.S. Ale určitě nejdříve nečtěte comics! Ten si totiž zamilujete a pak budete chtít tvůrce zabít ;)

HODNOCENÍ: 60%

LIGA VÝJIMEČNÝCH