ROZHOVOR

 

Joris Voorn: Trance je pop pro děti

Joris Voorn je jednou z největších nadějí techna. To si nemyslíme jen my, ale třeba i Carl Cox nebo Laurent Garnier. V srpnu přijede autor klasického singlu “Incident“ na Summer of Love. My si s ním popovídali i o tom proč techno ne a ne umřít, jací jsou Japonci fanoušci a o tom, že nakonec stejně záleží jen na pořádném sound systému.

 

Zvenku to vypadá, že techno není v Holandsku zrovna populární, vládne trance. Vyvedeš mě z omylu?

Záleží jen na tom odkud bereš informace a jaké čteš časopisy a weby. Vím, že se to tak může zvenku zdát, ale třeba já o nic o tranceu nečtu ze zásady, tak se mě to netýká.:)

Je těžké se prosazovat v konkurenci obřích trancových eventů jako Sensation když ty mají marketingovou výhodu přesahu do popové scény?

Ta převaha skutečně není tak výrazná jak by se mohlo zdát, spíš spolu ani příliš nesoutěžíme, na každou z těch akcí chodí trochu jiní lidé. Zrovna minulý týden jsem hrál na Awakenings, což je čistá techno akce, a bylo vyprodáno několik měsíců předem. Trance je prostě pop pro děti, techno je víc underground.

Vím, že jste kamarádi s Laurentem Garnierem. Ten mi již někdy před pěti lety říkal, že klasické techno je mrtvé, stejně jakýkoliv jiný hudební styl a že budoucnost bude patřit těm, kdo dokáží ještě překvapit něčím novým. Myslím, že ta léta jen potvrdila jeho názor, souhlasíš?

Souhlasím, že před pěti lety bylo techno skutečně velice blízko definitivní smrti. Ale pro mě to bylo zároveň velice šťastné období, kdy se mi povedl jeden skvěle zapamatovatelný klavírní motiv ve skladbě Incident což naopak zajistilo mojí kariéru na několik dalších let. Dnes už je naštěstí všude spousta dobré muziky a to jak v technu, houseu, minimalu...dnes už neexistují žádné hranice a v tom má Laurent určitě pravdu.

Mám pocit, že soustředíš hodně energie na Japonský trh a nejsi v tom určitě sám. Zajímalo by mě, jestli tě zajímá, že Japonsko je jistě velice bohatý trh nebo je tamní taneční scéna něčím zajímavá?

Japonští fanoušci jsou velice věrní, až oddaní, je to vlastně součást jejich kultury. Proto je tam tak skvělé hrát, ty bezprostřední reakce i následné ohlasy jsou jedinečné!

V Čechách je techno zejména undergroundovou kulturou, existují zde free festivaly, pořádané v duch DIY, na něž jezdí desetitisíce lidí. Naopak snaha udělat z techna komerční záležitost vždy zkrachovala. Proč myslíš, že tomu tak je, funguje to jinde jinak?

Upřímně nevím. Mě ten uhlazený luxus prostě k technu nesedí. Hezky dekorovaná a dobře zorganizovaná akce může samozřejmě skvělá, ale stejně dobrá může být i syrová udergroundová akce. Nakonec stejně nejvíc záleží na dobré reklamní kampani a pořádném sound systému.

Vystupuješ jak jako DJ, tak jako Live Act, přičemž podle mých zkušeností má každé své výhody i nevýhody, u živého hraní hraješ sice své věci a znáš každý použitý sampl, ale zase jsi mnohem omezenější co se týče předpřipravených částí vystoupení. Oproti tomu jako DJ můžeš okamžitě změnit směr setu, ale zároveň hraješ spoustu desek jiných producentů. Co je ti bližší?

Teď jsi to trefil, přesně kvůli tomu se nemohu rozhodnout a vystupuji jak live tak jako DJ. DJ sety jsou určitě snazší, nemusím mít pořád ruce na mašinkách. Live Act zase ale přináší větší euforii když se ti opravdu vydaří. Nic není lepšího než když víš, že lidi teď milují jen a jen tvojí muziku.

Jak se rozhoduješ, které skladby zařadíš do svého setu? Vím, že i když to málokdo přizná, u řady DJů jde o druh „politiky“. Roli hrají zájmy managementu, labelu i tlak méně známých umělců, kteří věří, že jim to, že jejich track zahraješ, pomůže v kariéře. Jsi také pod podobným tlakem?

V technu to tak úplně nefunguje. Hraju hlavně hodně svých nevydaných skladeb a skladeb mých kamarádů, kterým tak trochu pomáhám. Ale jde mi hlavně o to mít desky, které nemá moc dalších DJů. Ale nijak zvláštní tlak zatím necítím.

Teď ale k festivalu, už jsi viděl s kým budeš na Summer of Love vystupovat? Méně známí DJové se rádi chlubí, s kým se již potkali na pódiu. Stíháš sledovat, s kým vůbec vystupuješ na jednom pódiu?

Uuufff! No abych byl upřímný, tak vůbec nevím. Bylo by hezké potkat někoho ze známých, ale budu se muset ještě pořádně podívat na program...:))

Summer of Love má netradiční místo konání – dostihové závodiště. Jezdil jsi někdy na koni?

No tuším, že jsem jezdil když mi bylo kolem 8mi nebo 9ti let. Chtěl jsem v tom pokračovat, ale už jsem se k tomu nikdy nedostal...


Více info:
http://www.last.fm/music/Joris+Voorn


Pokud se vám líbí Joris Voorn, budou se vám líbit: Alexander Kowalski, Jeff Mills, Dave Clarke, Johannes Heil, Joey Beltram, Aril Brikha, Adam Beyer nebo Pascal F.E.O.S.


Poslechni si Jorise online:

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016