ROZHOVOR

 

Tony Haze: "Češi jsou písničkovější"

Techno.cz vám přináší profilový rozhovor s hlavní hvězdou pátečního Meccamixu. Tony Haze pracuje již osm let pro klub Space Ibiza, jeden z nejznámějších světových klubů, který je mimo jiné proslulý snad nejdokonalejším zvukem na světě. O Carlu Coxovi, Ibize a nadcházející letní sezóně je tento velmi zajímavý rozhovor. Tony také zavítá v rámci tour do klubu Fabric v sobotu do Ostravy.

 
Tony, většinou hraješ v klubu Space Ibiza. Jak bys tento klub představil českému party publiku? Co činí tento klub zvláštním, jedinečným?

Wow, jak bych popsal Space? OK, Space byl zvolen již mnohokrát v rozličných anketách, ale hlavně v těch nejrespektovanějších jako je výroční anketa DJ Magu anebo na Miami Winter Music Conferrence, za nejlepší klub na světě. Proč? No, co ve skutečnosti ankety a různá ocenění znamenají, o tom si každý můžeme myslet své.. ale pro mě osobně to jsou především neuvěřitelná měřítka, tedy rozměry, důmyslné rozčlenění prostor, teras a hlavně atmosféra. Věřil bys, že pokud jsou všechny části klubu plné, tak dokáže pojmout až 10.000 lidí? To jsou věci, kterými mě tento klub nikdy nepřestane přitahovat a v čem pro mě vždy bude speciálním. Je potřeba si uvědomit, že klub Space je složen ze sedmi stageí, z nichž většina dává možnost pařit na nejrůznějších terasách se středomořskou oblohou nad sebou. Určitě existuje i spoustu lepších míst, kde člověk může pracovat, ale mě osobně to přijde víc než luxusní. Další věcí je, že jsem tu před sedmi lety potkal jednu tanečnici, se kterou jsem šťastně dodnes. Je skvělé pracovat s lidmi, kteří zasvětili svůj život vytváření těchto neuvěřitelných akcí a nezapomenutelných zážitků, které přetrvávají v lidských srdcích celý život. Je jedním slovem úžasné mluvit s lidmi na tanečním parketu poté, co skončím s hraním a vidět čisté nadšení a cítit sounáležitost se všemi lidmi, kteří jsou na tomto místě kvůli tomu, aby společně propařili celou noc. Další, co samozřejmě přispívá ke kouzlu a půvabu klubu Space, jsou DJové, kteří tam hrají. Na párty We Love Sundays @ Space, kde jsem rezidentem, vystupuje třeba 2Many DJs, Groove Armada, David Guetta, Ewan Pearson najednou po boku dalších 50 DJs!!! Umíte si to představit? To už je spíše festival než klubová noc. Obrovskou výhodou je, že to však stále klubová noc je, a to s veškerým zázemím světově proslulého klubu, což se týká věcí od naprosté profesionality barmanů, dekorací, přes celkové zázemí až po zvuk a akustiku, který je ve Spaceu hodnocen jako vůbec nejlepší na Ibize, ne-li na světě. Když jsem zhruba před patnácti lety s DJingem začínal, tak zahrát si jednou ve Space, byl pro mě nedosažitelný sen. Teď jsem jedním z rezidentů, to znamená, že v klubu hraju minimálně jednou týdně, spíše ale vícekrát, a za tuto unikátní příležitost jsem neskonale vděčný.



Tony, můžeš prozradit něco více o své práci pro produkci Carla Coxe, která má ve Space jednu z nejpopulárnějších akcí na celé Ibize, a nutno dodat, že je to jediná pravidelná party, kde vůbec Carl Cox na Ibize hraje. Co je vlastně tvojí prací? Jakou má vůbec legendární party s Carlem Coxem ve Space historii? A také jakou má vůbec Coxova party pozici mezi ostatními party na bílém ostrově, protože co si budeme povídat, Ibiza je zkrátka boj..

Ano, máš pravdu, pro produkci Carla Coxe jsem dělal celých pět let, ale už pro ně nepracuji, a to z toho důvodu, že moje DJská kariéra dosáhla určitého bodu, kdy je pro mě daleko výhodnější zcela se soustředit na svou DJskou kariéru. Těch pět let byla neskutečná škola, a opět musím říct, že jsem strašně vděčen, že jsem mohl pracovat s týmem tohoto obra a podílet se na vývoji tohoto konceptu od úplného počátku, to znamená z neznámé party až po jednu z největších na ostrově. Víš sám, že jenom za léto 2006 jsme měli hosty jako Laurent Garnier, Fatboy Slim či Danny Tenaglia a celou řadu dalších super star DJů. Moje role spočívala v tom, že jsem byl promotérem této akce, takže jsem spolupracoval se svými dobrými kamarády Davem Browningem a Carlovou hlavní manažerkou Lynn Cosgrave. Spousta tvrdé práce, která však pro mě byla neskutečně inspirující. Určitě by bylo velmi obtížné začínat v tomhle prostředí a neznat tyto lidi, měl jsem zkrátka to štěstí, že jsem byl "zasvěcen" právě jimi..



Je obrovský rozdíl mezi tím, když hraje Carl Cox na terase venku a mezi tím, když hraje uvnitř Space. Nikdy jsem příliš techno neposlouchal, ani Carla Coxe jsem příliš nevyhledával, ale když jsem slyšel na vlastní uši hrát právě na terase kolem půlnoci pod hvězdným nebem, myslel jsem, že vyskočím z kůže a rozhodně tento okamžik patří mezi nejsilnější hudební zážitky mého dosavadního života. Smekám klobouk a opět se potvrzuje pravidlo, že se nemá odsuzovat něco, co člověk nezná. Jaký máš ty vztah s Carlem? Jaký je? Má svoje soukromé letadlo, jak se to říká? Respektuješ ho jako DJe? Můžeš popsat jak vlastně taková noc s Carlem Coxem probíhá?

Carl je naprosto bezpochyby jeden z největších DJských talentů, které kdy tato planeta stvořila, dokáže bleskurychle vytvořit precizní mix a stejně tak patří k jedněm z nejupřímnějších a neryzejších lidí, které jsem kdy potkal. Jeho mistrovství mu umožňuje hrát a mixovat do sebe celou řadu nejrůznějších hudebních stylů. Po pravdě, když hraje na terase, tak od něj lze očekávat větší množství známějších, upfront skladeb, hraje daleko více do stylu house, ale vždy je podá svým nezaměnitelným, pozitivním a dynamickým způsobem se svojí osobní značkou na každé z nich. V hlavní místnosti, která se jmenuje Discoteca uzavírá každou svojí party burácejícím super techno setem, ale stejně tak je pro něj typické, že každou noc přihodí i několik trošičku housovějších desek. Myslím, že si globálně vede velmi dobře, před nedávnem mu právě skončil jeho výroční odpočinek v Austrálii, který si každoročně dopřává. Co vím, tak tam hlavně dohlížel na dokončovací práce jeho nového obchodu s motorkami, který právě otevřel. Do Londýna se vrací v dubnu, a tak moc se těším až se s ním zase uvidím. Jestli má svůj tryskáč? Ne, kdepak, Carl je velkým přítelem ekologie a rozhodně se nechce podílet na ještě větším znečišťování životního prostředí, ale také je nutno dodat, že když ho opravdu potřebuje, tak si ho nechá objednat.

Jak se díváš na trend zvaný electro? Co já vím, tak třeba právě Carl Cox ho dost slušně ignoruje..

Electro je pravděpodobně nejstarším a nejvíce všestranným druhem taneční hudby. Když se podíváš na první manifesty hip hopu až po syntézu z pop music, přes disco až po stav, ve kterém se taneční scéna nachází teď, electro tu vlastně vždy bylo přítomno. Takže říkat, že nějaký DJ ignoruje electro, to je prostě nemožné.. Spousta electro houseových pecek je velmi chytlavá, ale je třeba uvědomit si, že termín electro sjednocuje strašnou spoustu sub-žánrů.. Já hraju prostě elektronickou hudbu, ale vždy raději upřednostňuju obsah a hodnotu skladby nad tím, do jaké škatulky zrovna patří..



Kolik let už vlastně hraješ a pracuješ na bílém ostrově? Jaký byl vlastně uplynulý rok, uvědomil jsem si, že jsem o tom vlastně s nikým pořádně nemluvil.. Byl slabší nebo spíš silnější než rok 2006? Ptám se proto, že tam byla celá řada otazníků ohledně uzavírání klubů atd. Co očekáváš od této sezóny, myslíš, že bude lepší nebo horší než ta minulá?

Jak už jsem se zmínil, toto bude můj osmý rok na Ibize. Minulá sezóna pro mě byla neskutečným přínosem, protože k hraní na Carlu Coxovi přibyla ještě stálá rezidentura na We Love Sundays... Moje hraní bylo minulý rok rozděleno mezi dvě hlavní terasy - Sunset Terrace (terasa pod otevřeným nebem, vejde se tam v jeden okamžik až 4000lidí) a The Terraza (krytá terasa, která dříve bývala otevřená, ale kvůli hluku se musela zakrýt,uvnitř klubu Space hned po pravé straně, vejde se sem v jeden okamžik také až 4000lidí). Když jsem tam hrál naposledy při Space Closing Party v září, byl jsem naprosto ohromen tím, jaký jsem sklidil úspěch a od té doby čekám, opravdu se nemůžu dočkat na návrat zpátky. No, už to tak dlouho není, blíží se to.. Tento rok očekávám další příležitosti hrát hudbu, kterou miluju a těším se opět na spolupráci s novými tvářemi z celého světa.



Co děláš v zimě? Vracíš se zpátky do Skotska, odkud pocházíš? Kde v Evropě hraješ?

Je celkem jasný, že po pěti měsících na Ibize, potřebuju v první řadě pořádnou dovolenou, zklidnit se a čas do nadcházející sezóny se tak trochu hlídám, hraju míň. Od té doby, co hraju a žiju takovýhle život, jsem ve Skotsku vlastně nebydlel deset let. Samozřejmě se vracím zpátky, jezdím za rodinou, přáteli, a tak tam občas hrávám, hlavně v Glasgow. Mým hlavním domovem je v zimě především Londýn a asi víš proč. Veškerý hudební průmysl této planety se koncentruje právě zde, je tu nejvíce příležitostí a ty sám víš, že je dobrý být s Londýnem ve styku, proto konečně děláš i akci Meccamix, na níž budu hostem. Mám tady rezidenturu v klubu The End, a také jsem měl jednu v klubu The Key, tedy před tím, než ho zavřeli. Úspěch na Ibize mi také otevřel dveře k celé řadě příležitostí ve světě. Nedávno jsem se vrátil ze svého první asijského turné a musím ti říct, že to pro mě byl zážitek, který mi otevřel oči.



Který je tvůj oblíbený londýnský klub? Většina DJů, kterých se na tuto otázku ptám, mi odpovídá The Cross, jenomže ten se na Silvestra 2007 k nelibosti všech jeho příznivců zavíral. Takže?

Londýn se zase vrací k undergroundu. Opravdu. Je plný nejrůznějších parties, které spontánně vznikají na parkovištích, skladech, a tak podobně. Tato místa nejsou tak dotčena zákazem kouření jako velké kluby typu Fabric nebo The End, ale zcela otevřeně musím zmínit Fabric, ten bude vždycky mezi mými oblíbenými.

Nebudeš hrát poprvé ani naposledy v České republice. Viděl jsi a hrál na nejrůznějších místech po celém světě. Jak na tebe zapůsobila česká klubová scéna, pokud to srovnáš se vším, co jsi měl doposud možnost poznat?

Tohle bude tuším moje v pořadí již čtvrtá návštěva České republiky a bohužel díky opravdu neskutečné pohostinnosti svých hostitelů, si toho z většiny svých návštěv příliš nepamatuju. Praha je po světě proslulá díky své historii a architektuře, která je opravdu neskutečně nádherná, pod to se plně podepisuji. Krom toho miluji zdejší jídlo, nádherné restaurace, kde jsem měl to štěstí být hostem a samozřejmě lidi, které potkávám v klubech. Kluby a bary mi přijdou velmi vitální, živé a ukazují hlubokou obeznámenost se světovou taneční kulturou. Také jsem zjistil, že taneční publikum je v České republice daleko muzikálnější (míněno spíše ve smyslu písničkovitější, hitovkovitější), takže tomu přizpůsobím i výběr desek.

Řekls, že taneční publikum je v České republice daleko muzikálnější (míněno spíše ve smyslu písničkovitější, hitovkovitější). Proč si myslíš, že tomu tak je? Myslíš, že je to kratší existencí skutečné taneční scény u nás než je tomu třeba v Londýně či na Ibize, anebo třeba proto, že u nás zdaleka tak nejede GHB jako na Ibize či v Londýně? Mluvil jsem o tom se spoustou promotérů, kteří tvrdí, že je to skutečný problém a jeden z důvodů proč se tam hraje tak tvrdě v poslední době..

Upřímně nevím proč tomu tak je, ale vím, že to není neobvyklé. Shodou okolností podobné to bylo i v Taipei, kde jsem nedávno hrál na svém asijském turné. Ale popravdě řečeno, pro mě jako pro DJe není hlavním důvodem rozumět proč tomu tak je, ale rozpoznat to a adekvátně na to zareagovat.


Myslíš, že je to kratší existencí skutečné taneční scény u nás než je tomu třeba v Londýně či na Ibize, anebo třeba proto, že u nás zdaleka tak nejede GHB jako na Ibize či v Londýně? Mluvil jsem o tom se spoustou promotérů, kteří tvrdí, že je to skutečný problém a jeden z důvodů proč se tam hraje tak tvrdě v poslední době...

Upřímně nevím proč tomu tak je, ale vím, že to není neobvyklé. Shodou okolností podobné to bylo i v Taipei, kde jsem nedávno hrál na svém asijském turné. Ale popravdě řečeno, pro mě jako pro DJe není hlavním důvodem rozumět proč tomu tak je, ale rozpoznat to a adekvátně na to zareagovat.



Co máš konkrétně připraveno pro své páteční vystoupení v klubu Mecca a sobotní zastávku v ostravském Fabricu?

Mám připraven svůj styl elektronického houseu, skutečná party music, žádný vyprávění příběhů - prostě jedna šílená party! Ve Space je to odlišný, obvykle mám připravený dva hudební styly – jeden pro The Sunset Terrace, a ten druhý pro zakrytou The Terazza. Ten první bývá hodně crazy a obvykle hrávám zrovna, když zapadá slunce, takže je to směsice bootlegů a remixů, které zná každý a často je to hodně do electra. Myslím, že to bude to pravé pro Meccu. V Ostravě myslím nezaškodí zahrát trošku ostřeji a více tvrdě, ale já si opravdu potřebuju na pár hodin před akcí jít normálně zapařit, pokecat s lidmi, abych zjistil, jak reagují, co s nima hýbe a co mají rádi, pak už naprosto jasně vím, co mám hrát. Už to bude skoro rok od mé poslední návštěvy Prahy, takže už se nemůžu dočkat na pařbu se starejma kámošema a možná vzniknou i noví.

Plány do budoucna?

Kdo ví, co nám budoucnost přinese? Pokud budu mít štěstí, tak nadcházející sezóna přinese ještě větší množství aplaudujícího publika než ta minulá.. a snad budu i hodně cestovat do nových míst a potkávat nové, zajímavé lidi.

Můžeš nám ještě říct nějakou veselou historku z "natáčení"?

Hele, budu naprosto upřímnej, většina z historek, která by stála za to, abych je tu zmínil, nepatří do kategorie "publikovatelné", takže tady u této otázky musíš přijmout mou omluvu…(smích)
 
 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016