ROZHOVOR

 

Jeff Milligan: "Jsme na počátku hudební obrody"

Původem kanadský producent a DJ Jeff  Milligan patří k nemnoha zámořským umělcům, kterým se podařilo zabydlet v evropských klubech. Přestože hraje minimalovější techno, jeho sety jsou nabité obrovskou energií. Teď se chystá na Hradhouse a tak jsme si nemohli nechat ujít příležitost ke krátkému rozhovoru.

 

Ahoj Jeffe, většina lidí ví, že často cestuješ mezi Kanadou a Evropou. Jaká je tvá současná adresa a co tě vedlo k tomuto rozhodnutí?

Žiji v Berlíně. Odstěhoval jsem se sem před dvěma lety a hlavním důvodem byl fakt, že většina mých přátel je právě zde. Mnoho lidí z elektronické scény se usazuje právě v Berlíně.  

Myslíš si, že jsou mezi Kanadským zvukem a Evropským zvukem velké rozdíly nebo globalizace je natolik silná, že lidé po celém světě tančí na velice podobnou muziku?

Ano, myslím, že globalizace na jedné straně pohltila hudbu, ale na druhé straně to představuje řadu nových územních vlivů ve vztahu k hudebnímu světu. Před deseti lety hudební dění nejvíce ovlivňovala Amerika, Anglie, Franice, Německo a Japonsko. Dnes je po celém světě celá řada skvělých umělců, kteří byli dříve znevýhodněni svou pozicí zemí z východu nebo jižní Afriky. Jako hlavní příčinu této změny přisuzuji digitální distribuci na internetu a digitálním systémům jako Final Scratch, Serato, Ableton, atd. Velmi brzy se díky těmto synergiím dostaneme do hudební renesance. 

Jsi velice respektován za svá vystoupení na čtyřech gramofonech. Co tě vedlo k tomu způsobu DJingu? Často praktikuješ rychlé cut mixy a používáš pouze vybrané části samotných skladeb. Tvá rychlost je neuvěřitelná:-) Oblíbil sis to pro podobnost práce ve studiu, kde se to podobá stavbě nového tracku? Nebo rád pracuješ i s dlouhými přechody?

Čtyři gramofony mi nabízejí čtyři možnosti. Není to o konstantním stylu mixování, je to o tom, že mám možnost svůj set mít plně pod kontrolou a kdykoli měnit nálady a rychle proplouvat různými styly. Nepohlížím na skladbu jako na začátek, střed a konec. Vnímám ji po různých modulech. Ale pakliže mě skladba zaujme jako celek, rád ji zahraji s celým jejím vývojem. Často to záleží na zvukovém aparátu a samotné nahrávce.  

Jelikož jsi svými hudebními aktivitami velmi zaneprázdněný, zajímalo by mě, jakým způsobem relaxuješ, abys znovu nabral potřebnou energii? Jaké jsou tvé koníčky?

Miluji své kolo. 

A co literatura? Máš nějakou oblíbenou knihu? Jaký druh kulturního vyžití upřednostňuješ – knihy, divadla nebo nějaký extrém?

Haruki Murakamiho kniha Norské dřevo je nejlepší kniha, která byla kdy napsána. Miluji architekturu. Nesnáším opery. Čtu spíše články než knihy.  

Velmi populární otázka, jaká je tvá vize budoucnosti elektronické hudby? Jsi také zastáncem názoru fúzí stylů?
 
Jak už jsem zmínil, jsme na počátku hudební obrody následkem celého toho digitalismu. Všechny žánry navzájem imitují jiné žánry a to se pak rozčlení do další pod-žánrů. Považuji to za zdravý vývoj. 

Když ve svém studiu pracuješ na novém tracku, jak přemýšlíš o jeho potenciálu? Co považuješ za priority? Jako DJ hraješ energické minimal techno, ale jako producent dělš velmi lehkou experimentální elektroniku. Proč takové rozdíly?

Jsem často kritizován svými hudebními přáteli, že nevydávám více tanečního materiálu, ale já rád uvažuji o mé studiové práci jako o zcela odlišném počínání, než je DJing. Jsem názoru, že ambient a experimentální muzika jsou pro umělce největšími výzvami. Zbožňuji tento druh muziky a myslím si, že je velmi málo těch nezkažených zástupců poslechové hudby. Současný tržní druh produkce mě pokaždé utvrzuje v mém rozhodnutí odlišit produkci od DJingu. Rozhodně nehodlám vytvářet nějaký "shit" za účelem marketingu:-)  

Díky, Jeffe, za toto krátké interview a velmi se těšíme na tvůj DJský diktát na Klika stagi festivalu Hradhouse 2008.  

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016