ROZHOVOR

 

DJ Slater: "Podepsat vypálené CD už mě nepřekvapí!"

Někdy v půlce října jsme se s fotografem MHD dopravili pomocí MHD co nejblíže k malebné Malebné ulici, zazvonili a u zeleného a ovocného čaje pak pokládali jednu otázku za druhou. Něco vám prozradím... S Michalem Smetanou je radost si povídat! Nestojí za ním tým lidí, který vám den co den spamuje mail přívlastky legendární, kultovní a exkluzivní, aby tlačil někoho, kdo je jinak úplně obyčejný. Všechno si dělá (skoro) sám a to moc dobře! Více než osmdesátka nosičů labelu Tribal Vision hovoří za vše, stejně jako fakt, že kromě pár států už si zahrál téměř všude. Přesto ho úspěch nezkazil a zůstal nohama na zemi...

 

Michale, my se známe poměrně dlouho, ale doteď vlastně nevím, kdy poprvé jsi své kroky nasměroval do některého z pražských klubů a jaká muzika tě tehdy obklopovala... Tak promazej mozkové závity a pojďme začít úplně od začátku. :)

Pokud si dobře vzpomínám, tak to bylo někdy na přelomu let 1998-1999. Tehdy mě bavil hlavně house, takže Loutka a Tráva byli o víkendech jasnou volbou a párty Shake a Mix v Roxy, stejně jako třeba první ZENy, byly parádní. Málokdo dneska ví, že tehdy se tam hrál i opravdový psytrance.

Skvělá nahrávka! Vždyť ty jsi byl stejně jako DJ Schwa donedávna s tímhle stylem spojován... Takže jak to bylo dál? Klasický model s nákupem gramců (vlastně CD přehrávačů) a každodenní trénink?

Tehdy jsme si se spolužákem Daliborem, který později založil Technodrom sound system, fakt koupili ty gramce a začali se na nich sami učit, doteď tady mám X krabic desek. Pak mě začala hodně bavit goa a psytrance scéna, hltal jsem projekty jako Hallucinogen, Man With No Name, Etnica a další a u nás jsem chodil na akce, které tu pořádali Hedonix a Sonic Distortion. Hodně rád na tuhle dobu vzpomínám...

Jasně, jenže zůstalo asi jen u těch vzpomínek. Vždyť dneska hraješ úplně něco jiného, tak proč jsi nad svým tehdy oblíbeným stylem zlomil hůl? Zase až taková srdcovka to zřejmě nebyla...

Spousta pro mě tolik zajímavých producentů s muzikou sekla a nebo začali skládat něco úplně jiného a koneckonců i tenhle styl se pak ubíral několika směry, které mě zase až tolik nebavily. No a do toho všeho jsem já sám začal měknout a postupně jsem progressive a minimal psytrance vyměnil za progressive house, techno a tech-house. Beru to jako přirozený vývoj, nic jiného...

A zhruba v téhle "divoké" době jste zakládali Tribal Vision, pokud se nepletu. Můžeš trochu přiblížit ty úplné začátky?

Přesně, ale ještě ne jako label, ten přišel až o tři roky později. V tom roce 2001 jsme byli já plus pár kamarádů jen jakousi promotérskou skupinou, pořádali jsme akce, hráli na nich a kromě toho dělali i chill-outy a čajovnu...

Dneska jsme na sklonku roku 2009 a ty se můžeš spokojeně ohlédnout za pěti roky fungování tvé značky a když by sis chtěl přehrát celý svůj katalog s více než osmdesátkou nosičů, zabere ti to pár dnů. :) Předpokládám, že asi ne úplně všechno si dneska děláš sám, takže představ našim čtenářům, jak vypadá Tribal Vision v roce 2009...

Pořád si ještě tak 90% té agendy dělám sám, ale k ruce mám samé šikovné lidi... Lukáš Opekar alias Quapim má na starosti všechny ty parádní obaly plus design stránek, nováček Karel Ševčík se teď začal starat o věci týkající se PR a promotion a rozhodně nemůžu zapomenout na moji přítelkyni Kamilu, přes níž jdou různé tabulky a administrativa. To by mi neodpustila. :) Kromě toho máme spolupracovníky v Mexiku, Japonsku, Anglii, Švédsku, Německu a Brazílii, kteří se starají o lokální promotion. Jo a pak je tu taky jeden Kanaďan, jenž mi selektuje dema, kterých chodí na naši adresu každý den hromada...

Pravda, to bys asi nedělal nic jiného, než od rána do večera poslouchal muziku a k vydávání se vůbec nedostal. Vždyť úplně stačí sledovat, kolik informací ti naskočí denně do profilu na MySpace...

Přesně, on je takový náš filtr. Má mou stoprocentní důvěru a pustí ke mně už jen kvalitní track. Dřív to bylo přeci jen o něčem jiném - poštou ti chodila CD s obalem a s nějakým průvodním dopisem od těch, kteří si za tím materiálem opravdu stáli. Internet všechno hrozně zjednodušil, ale taky nám přidělal spoustu starostí. Šestnáctiletý kluk si odněkud stáhne Cubase, nainstaluje pár pluginů, hodinu nad tím sedí a už to posílá všem kámošům, kteří mu napíšou "super, bomba, pecka" a tohle ho posílí natolik, že ti to za další hodinu přistane v mailu a pak se ještě několikrát dožaduje reakce. Takových devadesát procent dem, která visí někde na Rapidshare, jsou s prominutím neposlouchatelný odpad. Lidem bohužel chybí ta zdravá sebekritika a ochota věnovat svému koníčku měsíce i roky práce, než se konečně dostaví první výsledky...

Když to vezmeme kolem a kolem, Beatport, kde je tvoje firma už dlouho zaháčkována, je na tom podobně. Té muziky už je tam tolik, že začíná být značně nepřehledný, v tom se asi shodneme...

Přesně, to s tím souvisí. My jsme s Beatportem začali v roce 2005 a ten start byl super, hrozně mě to nabíjelo optimismem. Jenže dneska už je tenhle portál úplně zahlcen, na což doplácí kvalitní produkce, protože se k ní uživatel jednoduše neprokouše. Všechno se to hrozně zjednodušilo a zrychlilo - během jednoho dne si stáhneš programy, za pár hodin si doma složíš "track" a když ten polotovar bez úspěchu nabízíš a nikdo ho nechce vydat, tak si jednoduše založíš vlastní label. :) Sice si stejně tu tvoji muziku nikdo nekoupí, ale ve finále na tom tratí úplně všichni, protože zákazník se v tom množství hudby přestává orientovat. Naštěstí si to už i na Beatportu v poslední době uvědomili a nastavili alespoň základní limity, kterých musí label dosáhnout, aby se u nich mohl udržet.

Tak o tomhle "novém" limitu jsem slyšel, ale vůbec netuším, co to vlastně obnáší...

Pokud se nepletu, tak za čtvrt roku musíš prodat muziku vlastní značky nejméně za 300 dolarů, což mi přijde fér... Pro label, který vydává zajímavou muziku, věnuje se promotion a je dostatečně aktivní, by to neměl být vůbec žádný problém.
 
Na všechno dneska existují nejrůznější statistiky, takže předpokládám, že jsi každý den v obraze, jak si tvoje firma vede. Můžeš prozradit, jaká skladba byla u Tribal Vision tou historicky nejstahovanější?

Nejspíš 102 Miles From Here od švédských Vibrasphere v remixu od Jerome Isma-Ae, té se prodalo hodně přes 2000 kusů. Velkým hitem byl také track Discodelic od Brisker & Magitman v remixu od Douska a samozřejmě legendární progressive track s lehkou trance příchutí Floating Free právě od Vibrasphere. Tenkrát ho hráli snad všichni velcí DJs od Armin van Buurena přes Paul van Dyka až po Oakenfolda.

Jak jsou na tom naši producenti, na které také nezapomínáš...

V těch začátcích se hodně dobře prodával Roman Rai. Lidi mi tenkrát psali nadšené maily, kdo že to je a byli překvapeni, že takováhle muzika vznikla tady u nás. Také Nipp už párkrát poskočil do TOP 100 na Beatportu a jeho remix Orchestra 2.0 pro projekt Jaia je pro mě osobně jedním z NEJ, co jsme kdy vydali...

Přestože se orientuješ hlavně na digital download a CD, přesto bychom ve vašem katalogu našli i nějaký ten vinyl. Je už to uzavřená kapitola nebo se ještě nějakého dočkáme?

My jsme jich vydali celkem pět a právě Vibrasphere mají na svědomí ten úplně poslední. Doba, kdy se těch placek snadno prodalo tisíc a víc, už je nenávratně pryč a naše distribuce nás pomalu připravovala na to, že to dál nemá smysl. Investuješ totiž čas a nemalé náklady a výsledek je značně nejistý, vždyť z vinylů už dneska hraje jen menšina a ti opravdoví srdcaři už to prostě neutáhnou, bohužel...

Tak mě tak napadá... Jak vlastně majitel labelu bojuje s novodobými piráty? Skřípe zuby nebo to bere jako nutné zlo, které jeho značku alespoň trochu pomáhá zviditelnit?

Je to jako ten boj s větrnými mlýny. Pro nás je hlavně důležité to, aby lidi sami od sebe pochopili, že pokud jsou DJs a hrají naše věci, bylo by fér, aby ty tracky měli legálně. Naštěstí každá mince má dvě strany. Představ si, že podle statistických koláčů máme zdaleka největší prodej ve Státech a přitom jsem tam já ani většina lidí, kteří u nás vydávají, ještě nikdy nehráli. Naopak v Rusku, které je pirátskou velmocí nebo v Mexiku a v Brazílii, kde lidi za originální muziku utrácejí minimálně, hrajeme pořád! V Mexiku pro nás kdysi zorganizovali něco jako autogramiádu a lidi tam nosili k podpisu vypálená CD. :) Přesto jsme moc rádi, že tam Tribal Vision vůbec znají a máme možnost tam jezdit a hrát naši hudbu live...

Když jsme u toho hraní venku, na cestách jsi nepřetržitě. Vždyť i na tenhle rozhovor jsme se domlouvali asi dva měsíce a vždycky jsi mi odepsal z Číny nebo z Japonska, že to musíme přeložit. Takže nebudu se tě ptát, kde jsi hrál, ale otočíme to. :) Kde kromě těch Států jsi ještě nehrál?

Těch zemí je určitě víc, ale rád bych si třeba jednou zahrál v JAR, na Novém Zélandu, v Koreji nebo v Argentině, jinak už jsem si většinu svých snů splnil...

Uf, klobouk dolů! Narazil jsi za tu dobu na nějakého neseriozního promotéra nebo vždycky všechno proběhlo hladce?

Víš, ono je to pokaždé částečně pojištěné. Letenka plus alespoň půlka peněz se platí dopředu a pokud už je někdo ochoten tohle podstoupit, tak už je to většinou na dobré cestě. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, zatím jsem se s nějakým vyloženě velkým podrazem nesetkal, takže to teď raději zaklepu na dřevo...

Stejně je to legrace. Jen do pár států jsi ještě nezabodl českou vlaječku a naopak ty naše kluby, kde si občas zahraješ, bys mohl spočítat na prstech obou rukou...

No je to tak. :) V zahraničních klubech a na velkých festivalech hraju pravidelně, tady si bohužel v halovkách nebo na větších open airech příliš často neobjevím. I tak ale hrávám poměrně často a rád na místech jako jsou Roxy, Bukanýr, Abaton nebo Cross...
 
Koho teď vlastně Michale rád zařazuješ do svých setů, kdo patří mezi tvé TOP producenty?

Já si myslím, že jsem poměrně multižánrový a obecně to jde po liniích progressive, tech-house, electro house a techno, ale na koho momentálně nedám dopustit, tak to jsou třeba D-Nox & Beckers, Popof, Sasha, Mark Knight, Sultan & Ned Shepherd, Mason a hromada dalších.

A proč mezi těmi oblíbenci vlastně chybí DJ Slater? Jak to vypadá s tvou vlastní tvorbou? Zase ten čas a ta energie? :)

Před nějakou dobou jsem se začal produkci celkem věnovat, ale label, DJing i bookingová agentura mi v poslední době svorně berou hodně času, takže to pak trochu zamrzlo a na vydávání svých vlastních věcí se zatím ještě necítím. Nicméně, když jsem v zahraničí, snažím se alespoň na pár dnů zavřít do studia s někým z našich label producentů jako jsou třeba AstroNivo nebo Duca, kteří jsou technicky na mnohem vyšší úrovni než já a takto společně pak na muzice pracujeme. V příštích měsících nám zase vyjde pár zajímavých věcí...

Dobře, má poslední otázka tedy nebude mířit na tebe jako producenta, ale jako vydavatele. :) Kdo se aktuálně na křídlech Tribal Vision v nejbližší době objeví? 

Teď toho bude hodně – upsali jsme na remixy dost zajímavá jména jako Martin Roth či Umek, kromě toho připravujeme nová alba projektů Jaia, AstroNivo, Peter Gun, nové tracky od Vibrasphere a spousty dalších interpretů...

Díky moc za příjemné povídání v tvé útulné kanceláři a přeju ti, aby ses kromě těch států, které ti stále ještě do "sbírky" chybí, dočkal uznání i tady u nás, kde jsi se před časem narodil...

Video: DJ Slater @ Saucy (Mexiko)

Ptal se myclick v říjnu 2009

foto: MHD, mhd@techno.cz archiv

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016