ROZHOVOR

 

Kyau & Albert: "Drumnbassoví fanoušci myslí, že jsme ukradli sampl od Ill Skillz"

Minulé úterý přivítal Béla ve Frisbee na Óčku německou dvojici Kyau & Albert. A rozhovor to byl opravdu zajímavý, jak se ukázalo, kluci bydlí jen kousek za českými hranicemi a tak mají k Česku opravdu blízký vztah, Albert pak zvláště k Doksům na Mácháči. Proč právě k nim, jak se jim hrálo v Lounech, kdo komu ukradl vokál singlu Outside, či jak teď vypadá taneční scéna v Německu se ptal Béla EN, který nám nabídl přepis celého povídání... A nezapomeňte se dívat na další Frisbee ve středu od 19.00 hod. na Óčku.

 

Vypadá to, že Česká republika je pro vás tím pravým místem na párty, protože jste tu hodně často.

K: Ano, hráli jsme na velkém festivalu Mácháč v srpnu a v minulosti ve všech českých větších městech...
A: Hrajeme v České republice rádi, protože tu jsou pohodoví lidé a navíc to není pro nás autem daleko. Bydlíme totiž velmi blízko českým hranicím.

Jak blízko?

A: Asi 20 km. Ve skutečnosti jsem na Mácháč do Doksů jezdíval, když jsem ještě chodil do školy.

Takže to bylo pro tebe takové prázdninové místo?

K: Chodil do kurzu kreslení a naše škola...on je sice o tři roky mladší, ale měli jsme stejné učitele...jim nabídla takové školní prázdniny, během kterých mohli s ostatními studenty se zájmem o kreslení jet do Doksů. Tam byla mimochodem většinou spousta holek. Ale oni tam kreslili jezero, okolní krajinu a další věci.

A co tvoje další zážitky z Mácháče?

A: No, Doksy byly ve skutečnosti vůbec první místo, kde jsem se opil. Takže to si zapamatuju napořád.

Po Mácháči jste hráli v Lounech, což je docela malé město. Ta párty snad musela být největší v jeho historii. Není zrovna obvyklé, aby zahraniční djové hráli v takhle malých městech. Takže proč jste se pro to rozhodli vy?

K: Většinou hrajeme ve větších městech, jako např. New York, San Francisco, Berlín...

...a pak Louny.

K: ...ale někdy prostě vezmeme takovouhle nabídku a tohle byla velmi dobrá párty. O Lounech jsem před tím neslyšel, ale asi před dvěma, třemi týdny to tam bylo dobré.

Dali jste promotérovi nějakou slevu, nebo jste měli honorář jako v New Yorku?

K: Určitě ne stejný jako v New Yorku, ale ono je to něco jiného, když hrajeme ve střední Evropě, jako v Německu nebo Holandsku. Náklady na cestování jsou úplně jiné. DJové, kteří hrají v Čechách a v Německu, jezdí autem. My ale většinou létáme.

Jaká je v Německu scéna? Taky máte takovou hezkou hudební televizi jako my?

K: Nevím, jestli je mohu jmenovat, ale máme dvě velké a několik menších kanálů a většina z nich je zaměřená na komerční, hitparádovou hudbu. Žádná alternativa nebo underground.

Nejsou tam nějaké speciální pořady, jako třeba Frisbee?

A: Na Vivě mají Club Rotation. Ona před 10 lety byla v Německu taneční hudba velmi populární, podporovaná Vivou i MTV, ale za posledních let už to vychladlo.

Co se stalo? Kde se co změnilo?

A: V Německu byla spousta kýčovité hudby. Hodně předělávek osmdesátek a podobně. Možná je dobře, že to celé trochu kleslo.

Jaký je momentálně nejpopulárnější styl hudby v Německu? Mluvíme-li o taneční hudbě.

K: Víš, každý styl je populární. Když si vezmeš značku Low Spirit a Westbama z Members of Mayday, v 90. letech vydávali takové vzletné věci a pak se změnili, Paul van Dyk dělá většinou trance, ale i on má čas od času houseové hity. Myslím, že Německo zůstává jednou ze zemí s největší klubovou scénou. V každém městě jsou nějaké kluby. V Berlíně máme svůj label Euphonic a když tam pořádáme naši noc, ten samý večer probíhá dalších třicet jiných akcí. Od minimalu, přes house atd. Takže scéna je určitě zdravá, ale v televizi taneční scénu moc neuvidíš.
A: Nejvíc se v klubech hraje house a tech house, ale na větších festivalech jako Mayday, kde jsme letos hráli, je to víc do tranceu.

Proč jste se rozhodli pro změnu jména z Kyau vs. Albert na Kyau & Albert? To už jste se konečně skamarádili?

K: Příběh vs. začíná v době, kdy jsme ještě dělali hudbu každý zvlášť. Tehdy jsme se už znali a na jednom festivalu v roce 1996 jsme se rozhodli vystoupit společně. Nahráli jsme kvůli tomu několik tracků, které jsme potom vydali na našem prvním singlu. Hledali jsme nějaké jméno a vs. nám přišlo vážně cool.

To tehdy frčelo, co?

K: Ne, právě že ještě ani tolik ne. To až na konci 90. let. Takže jsme to začali používat. Pak jsme se ale stali mezinárodně úspěšní a jezdili do různých zemí, kde se nemluví anglicky, například v Indonésii nebo Asii, a lidé se nás pořád ptali, co znamená to vs. Dokonce se nás na to ptali i v Německu! Takže promotéři začali psát na letáky a reklamy &. Přemýšleli jsme nad tím celé roky, až jsme na našem albu Worldvibe v roce 2006 změnili jméno. Teď už to je tři a půl roku a je to takhle jednodušší.

To si umím představit. Pojďme se teď vrátit trochu zpátky k videu, které jsme viděli. Za ním určitě musí být nějaký příběh, protože vím, že původní sklada Outside vyšla v roce 2001 a letos jste vydali velmi podobnou skladbu Be There 4 U. Vokální sampl navíc znám z jiného drumnbassového tracku od Ill Skillz, takže mi řekněte, kdo samploval koho.

K: On ukradl náš sampl a vydělal na něm hodně peněz!

To jsi zpíval ty?

A: Ano. Outside byl náš první singl, ve kterém jsem zpíval. Když jsme zjistili, že nějaký breakbeaťák vzal náš sampl a udělal z něj track, řekli jsme si, no a, je to breakbeat, ať si s ním dělá, co chce...

Ale pak z toho byl tak populární track!

K: Přesně! Byl úplně všude.
A: Tak jsme si řekli, dobře, když vysamplovali náš vokál, pokusíme se zachytit atmosféru drumnbassové skladby a vrátit to zase zpátky do tranceu.

Takže proto jste letos vydali Be There 4 U?

K: Ano a také protože jsme připravovali cédéčko Kyau & Albert Best of 2002 - 2009 a říkali jsme si, že by bylo hezké udělat jinou verzi skladby Outside, která byla náš první rádiový hit, první hitparádový hit i náš první videoklip.

A: Je to zvláštní. Někdy nám přijde třeba email od drumnbassových fanoušků, že jsme ukradli sampl od Ill Skillz. Nevědí, že originál jsme udělali my a že to jsou naše vokály.

Nikdo to neumí zazpívat tak jako ty. Nechceš to teď zazpívat?

A: To ne, nejsem zrovna na zpívání naživo.

Většina světových producentů a djů pracuje sama, ale vy děláte spolu. Jakou to přináší hlavní výhodu?

A: Když jsme dva, tak si můžeme práci rozdělit. Jeden dělá to a druhý něco jiného. Navíc se pak můžeme na ty věci víc zaměřit.

K: Doporučit bych ti knihu od KLF. Tihle dva chlapíci v ní píšou, jak složit hit na první místo hitparád a o tom, jak vlastně hudební průmysl funguje. Je to spíš zábavné čtení, ale dá se brát i vážně. Tihle lidé mají za sebou přece jen 20 let zkušeností. V téhle knize je jedna důležitá věta: Pokud chcete být úspěšní, najděte si partnera. A když se tak dívám zpátky na naši kariéru, vidím, že ta spousta nápadů a rozhodnutí, které udělaly Kyau & Albert a náš label Euphonic populární přišla od obou z nás. Takže bych řekl, že ať už děláš cokoliv, je dobré mít na to parťáka.

Opravdu děláte všechno spolu? Hraní, skládání, vedení labelu, marketing, promotion...

A: Samozřejmě, že věci máme rozdělené, ale výsledek je společná práce.

Takže nemáte za sebou žádný tým, který by vám pracoval na promu nebo web stránce?

K: Máme jednoho člověka, který se nám stará o label, booking a prodej a pomáhají nám i další lidé, ovšem hlavní kreativní věci jako skládání hudby a djování si děláme sami.

Myslíte si, že je v pořádku, když lidé jako Tiësto, Armin van Buuren nebo Ferry Corsten mají za sebou velký tým lidí, který pro ně pracuje?

A: Záleží na tom. Pokud máte větší tým lidí, zvládáte víc věcí najednou. Velký tým ale také často znamená více problémů.

K: Už jsme o tom mluvili, zda nepotřebujeme nějaký tým lidí, ale pak jsme si řekli...

...že to zvládnete sami?

A: V době kdy jsme se stali ještě více úspěšnými, muzika přešla do digitálu, takže teď už nemusíme řešit takové věci jako jednání s továrnou na vinyly nebo něco takového.
K: Obvykle necháme vylistovat jen pár set sběratelských vinylů s nejlepšími tracky za poslední měsíc. Ale práce v nahrávacím labelu je dnes spíš o komunikaci a propagaci umělců, ne o výrobě vinylů nebo cd.

Vždycky jsem si myslel, že děláte jenom trance, ale elektrohouseový track Orange Bill to vyvrací. Byla to výjimka, nebo také skládáte elektro house?

A: Tenhle track pochází od našeho projektu s Marcem Marbergem, ke kterému se čas od času vracíme. Původně se nám moc nehodil na album, ale líbil se nám jeho nápad, tak jsme si řekli, proč ho nedat ke zpracování někomu jinému. Zkusili jsme to a byl z toho docela úspěch.

A co vaše budoucnost? Hodláte spolupracovat jen s tranceovými umělci?

K: Nikoliv. Jsme velmi otevření všemu. Posloucháme všechno, co vychází, máme také svoji show v rádiu a hrajeme nejen trance, ale i progressive house. Myslím, že v budoucnosti se hudební styly budou ještě více prolínat.

Chtěl jsem se vás zeptat na vaše další autorské album, ale vy jste s sebou přinesli vaše nové Best of 2002 - 2009. Co tedy na něm najdeme?

K: V podstatě všechny naše největší singly.

Rovnou šestnáct.

K: Včetně skladby, o které jsi mluvil, Orange Bill, ale i Walk Down, Are You Fine?, Kiksu, Made Of Sun a další.

Jste velmi úspěšní jako producenti. Získali jste cenu v Miami a také na Beatportu, To byl ohromný úspěch, když jste měli nejprodávanější tranceový track roku. Které ocenění z těch všech vašich dosavadních si nejvíc ceníte?

A: Fíha, nejvíc ceníte? Pro mě osobně je nejprodávanější tranceová nahrávka roku dost mimořádný úspěch.

K: Co se týče ceny v rámci International Dance Music Awards na WMC v Miami, pamatuji se, že ten den jsme hráli někde na Ukrajině. Dostalo se k nám, že jsme nominovaní, ale nečekali jsme, že bychom mohli vyhrát. Na vyhlášení proto byl jenom náš manažer, a když oznámili vítěze, šel na pódium sám. Všichni se pak ptali, kde jsou ti Kyau & Albert. I to dokazuje, že tu cenu jsme opravdu nečekali.

Vyhráli jste v kategorii Hi Energy / Euro Dance track. A pak jste měli nejprodávanější tranceový track - i když to byl vlastně remix, že?

K: Byl to náš remix skladby 6 AM od Cressidy, který vyšel na našem labelu Euphonic. Ceny International Dance Music Awards nejsou v Evropě moc známé, ale ve Spojených státech k nám přitáhly mnoho pozornosti.

Myslím, že i Beatport je obrovský úspěch. Hlavně v tom smyslu, že do cen Beatportu obvykle nehlasují obyčejní lidé, nýbrž jde o dje nebo lidi, kteří se o taneční hudbu zajímají do hloubky. Takže to je velká věc a já vám k ní ještě jednou gratuluju.

Sety Kyau & Albert stahujte na mp3.techno.cz

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016