ROZHOVOR

 

Sébastien Léger: "Možná to bude znít ošklivě, ale dnešní francouzská scéna je příšerná!"

Sébastien Léger a dobré počasí, to nejde dohromady... Na Creamfields Central Europe před dvěma lety se nad ním tehdy semkla mračna a začalo peklo, letos v dubnu si zase sopka na Islandu postavila hlavu a on nakonec na Flow nedorazil. :( Slíbil náhradní termín a nejen díky vytíženosti sympatického francouzského producenta ho nová Roxy přivítá až tuto sobotu. V rozhovoru na sebe kromě jiného prozradil, že mimo vrtochy počasí je na něj spolehnutí a set odehraje klidně i s horečkou, že je Praha vesnice, že hudba krajanů ho zrovna dvakrát neba, proč se do studia zavírá sám, že s vinyly počítá i do budoucna i zda mu stále lidi komolí jméno...

 
Ještě dneska se musím smát, když si vzpomenu, jak vypadal tvůj MySpace před pár lety... Převážnou část na něm zabrala výuka, jak číst správně tvoje jméno. :) Pomohlo to a nebo ti ho lidi stále ještě komolí?

Už jsem to vzdal... Lidi jsou fakt neponaučitelní, je to pořád stejné. :(

Tak já s dovolením zůstanu u Seba. :) Sascha Funke nám nedávno právě před párty Flow prozradil, že Praha pro něho byla za komunismu něco jako Paříž. Ty jsi měl možnost poznat obě města. Pamatuješ si z Prahy něco? Mají ty naše metropole něco společného? 

Jasně, tím nic nepokazíš. :) Počkej, ale já s komunismem nemám vůbec žádnou zkušenost, ani s Prahou v té době, takže fakt těžko porovnávat... Paříž je každopádně o dost větší a dobře se v ní nakupuje, Praha je spíše taková vesnice - alespoň to starobylé jádro města. Mě se ale na turistické tipy raději neptej, nikde se nezdržím. Jó, to když bys chtěl poradit s hotelem nebo s letištěm...


Jaký komunikační kanál ti momentálně vyhovuje a jak často jsi vlastně on-line a vyřizuješ všemožné dotazy tvých fanoušků?

On-line jsem denně a čtu skoro všechny vzkazy. Téměř na nic ale neodpovídám kvůli té obrovské hromadě spamů. Jsem na všech současných sítích, jako jsou Facebook, MySpace, SoundCloud i Twitter. Zrovna jsem rozjel fórum, kde lidé mohou diskutovat o mém labelu, hudbě nebo o vlastní produkci, studiových tipech atd. Vlastně je to jediné místo, kde na dotazy odpovídám.

V dubnu jsme se tě nedočkali a vinu na tom, že jsi nedorazil, měla islandská sopka s tím šíleným názvem... Jak často se ti během roku stane, že nemůžeš z nejrůznějších důvodů splnit přislíbené hraní?

Letos jsem bohužel nedal jen ten mejdan v Roxy a o den později v Rakousku, jelikož se mi rozsypal celý plán cesty a svůj odpolední set v Rakousku jsem zkrátka nemohl stihnout. Jinak nikdy nemeškám, vždy jsem všude včas. Hraju i když jsem nemocný, takže vynechávky jsou u mě skutečně výjimečné.

Jsi poměrně sólista... Vlastně kromě krátké spolupráce s Nicolasem De Floriantem pod hlavičkou Deaf´N Dumb crew si všechno děláš sám. Je to tak lepší, když ti do muziky nikdo nekecá, nebo kde je ten důvod? Kolaborace s jinými jsou přeci tolik populární...

Nějak se ve studiu v cizí společnosti necítím dobře a pak ztrácím kreativitu i spontánnost. To jsou asi ty hlavní důvody. Dnes jsou spíš obvyklé kolaborace po síti – práce na nějakém projektu, který si umělci přehazují po síti jako horký brambor. Zatím jsem však nepotkal nikoho vhodného... Navíc si fakt  myslím, že kolaborace zdaleka nevede k tak dobrému výsledku, jako když umělec pracuje úplně sám.
 

Přijde mi, že tvé poslední skladby mají úplně jiný zvuk a málem bych tě nepoznal... Je to prostě jen přirozený vývoj a stejně je to všechno jen house?! :)

Podíváš-li se o osm deset let zpátky, zjistíš, že už tehdy jsem dělal techno. Měl jsem skladby na Winkově značce Ovum, Coxově labelu Intec nebo na vlastním dnes již nefungujícím Subkroniq. Ale každý se nějak vyvíjíme a já se teď vracím ke svým kořenům, což je funky house a techno.

Francouzská scéna je i u nás hodně populární, ale ukaž nám prstem na někoho nového, na koho si určitě máme dát pozor, protože stoupá strmě vzhůru a něco z něj určitě bude!

Možná to ode mě bude znít ošklivě, ale dnešní francouzská scéna je opravdu příšerná. Jasně, máme dobré techno producenty jako jsou Popof, Oxia, Paul Rich, ale co teď u nás vlastně frčí?! Opravdu stupidní cheesy electro house a hodně i takový ten progressive club house. Tahle hudba není příliš blízká mému srdci a Francie už ani náhodou není to, čím bývala před deseti lety, tedy kreativní, funky, inovativní a vzrušující. Všichni ti nováčci totiž dělají to, o čem jsem mluvil výše. A klubová scéna? Tu nemá snad ani cenu rozebírat - nikdy nebyla tak strašně dole...

Dobře, pojďme raději jinam... Tvá láska k Detroitu je všeobecně známá, ale nepřijde ti, že poslední dobou většina toho typického detroitského zvuku pochází z Evropy? Je to dobře a nebo je prostě Detroit jen jeden a s tou evropskou produkcí by se neměl poměřovat ani za nic?

Považuju se spíše za odborníka na chicagský house než na old school detroit techno. V mých očích není kolébka techna a house music zrovna v té nejlepší kondici a je to jednoznačně Evropa, kdo teď udává tón. Legenda detroitského techna stále žije, ale tamní producenti se zasekli na svém old school soundu, který ti buď sedne a nebo taky ne. Raději koukám do budoucnosti a nerad se ohlížím do minulosti. Občas mi ale taky chybí ten původní old schoolový vibe, to zase jo...
 

Tvůj label se už tři roky jmenuje Mistakes Music... Proč? Máš pocit, že stále děláme další a další chyby? Co nového na něm v nejbližší době chystáš a zůstaneš ještě stále věrný i vydávání na vinylech?

Jsme tu tři roky, stále lisujeme vinyly a přestože je teď trh na tom hodně zle, nepřestaneme. Celá moje hudební cesta je plná zvratů, náhod a nečekných situací, proto Mistakes Music. Chystáme toho dost: v listopadu EP od Jay Lumena, já makám na desce a máme řadu nových remixérů: Supr Flu, Umek, Tim Green atd. Labelu se zkrátka daří a moje sázka na kvalitní a taneční funky underground house / techno zatím vychází.

Hraješ raději live svou vlastní tvorbu a nebo tě víc baví umíchat DJ set z novinek tvých stylově spřízněných kolegů?

Jako DJe mě nebaví hrát jen vlastní tvorbu, takže hraju spíš cizí hudbu. Pokud však hraji živě, pak samozřejmě jen svoje věci...

Dej nám alespoň trochu nahlédnout do tvé hudební kuchyně... Jaký software či hardware je pro tebe dneska nepostradatelný?

Ableton Live 8 je nutnost. Je sice mnoho zajímavých programů, ale já používám jen zlomek. Mám rád software, který dobře znám, nic složitého. Dále doporučuju zaměřit se na značku Arturia, zvlášť ten jejich moog je parádní, nicméně i můj starý Nord Lead 3 od firmy Clavia stále dokáže zázraky.
 

A na závěr jedna otázka přímo na tělo...  :) To tvoje zdobí nejedno tetování. Máš v plánu svou sbírku ještě rozšířit a mají ty malůvky nějaký hlubší význam?

Nebezpečí tetování je v tom, že když začneš, nemůžeš přestat. :) Ano, všechna mají hlubší smysl a když se na ně podíváš, hned ti dojde...

Ptal se Myclick v srpnu 2010.

foto: archiv

www.roxy.cz

facebook fanpage: Roxy Prague

Twitter: Roxy_Prague
 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016