ROZHOVOR
Afrika Islam: "Tehdy nebylo žádné YouTube, aby ses mohl podívat znova..."
Je to už 15 let od chvíle, kdy Afrika Islam prvně přijel do Prahy, tehdy s WestBamem hráli v Radosti a na Garážích. Na euforii té doby můžeme dnes už jen vzpomínat. A protože vzpomínky jsou hodně důležité a často impozantní, přemluvil jsem Afriku k neobvyklému rozhovoru, kterému se už více jak 10 let vzpíral. Totiž, vzpomínat na doby konce 70. a začátku 80. let, kdy byl malý kluk, kterého jeho táta Afrika Bambaataa s sebou bral na turné, na dobu, kdy se jeho kariéra dostávala na vrchol, na chvíle, kdy spolu s jednou začínající tanečnicí tancovali ve Studiu 54, na jeho turné s Michaelem Jacksonem, na atmosféru té doby. A že Afrika má skutečně na co vzpomínat!
Afriko, za posledních 15 let jsi v Čechách odehrál bezpočet vystoupení. Která z těch parties nebo festivalů je pro tebe "most wanted"?
Zcela jednoznačně - Summer Of Love!
Teď vlastně také přijíždíš na Summer Of Love, ale klubovou edici SOL Clubbing - párty jménem GTFCKD v klubu Lávka. Co je u tebe nového?
Hele, moje muzika byla vždycky o tom, abych byl připraven změnit ji během jedné jediné minuty. A tak je to i nadále. Nyní už se však nechci vyhraňovat tak jako v posledních patnácti letech, ale učím se využívat veškerou dostupnou hudbu. Takže dnes hraju všechnu hudbu, co jí jen kolem nás je...
Tvoje kořeny jsou v 70. letech, kdy jsi jako kluk začínal tancovat a hrát. Jaké to je, dívat se zpátky na ty časy?
Když jsme začínali, nebylo zatím vůbec nic jiného, než prostě chuť hrát, tancovat a bavit lidi. Prostě to jen dělat, protože jsme milovali tu svobodu, kterou nám hudba té doby nabízela. Bylo to neskutečné období, dnes už se to jeví spíš jako iluze. Muzika nás dostávala opravdu nahoru, do transcedentna a my tím naplno žili. A taky jsme měli rádi drogy... Hip-hop byl tehdy dalším novým nebezpečím, něčím dost dobrodružným a skvělým. Nikdo nic a nikoho nekontroloval, muzika si žila svým životem a každý do ní svobodně přinášel, co sám cítil. A dnes? Z pohledu mého mládí je dnešní pohled na hudební svět dost tristní. Teď je všechno, dance, rap, hip-hop, rock, prostě úplně všechna muzika někým řízena a kontrolována, lidem hudba dnes dává méně a méně a méně... Pro mě je to ale nová forma zábavy, sledovat všechny ty nové hudebníky, jak jsou jako loutky v něčích rukou. O to víc si vážím té doby, kdy jsme my sami řídili sebe. Dnes je to jen zábava a já se skvěle bavím. Řeknu to jednoduše - všechno tohle vidím a už chci jen a pouze hrát. Žít svůj život po svém, svým způsobem. Frank Sinatra to řekl nejlépe: "Žít svůj život!"
Vzpomeneš si na nějakou příhodu z té doby?
Ha ha, pravdivý příběh, jo? Byl jsem malý kluk a a šel jsem ven z domu, za roh, kde můj táta Afrika Bambaataa a Grandmaster Flash právě utvářeli nový styl, později nazvaný hip-hop. Chodil jsem tam denně. A tancoval jsem celé hodiny... Žádné drogy, jedině láska k nové hudbě a k nové cestě. Byli tam lidi všeho věku a všech barev, byli tam zbraně, byli tam B-boys a B-girls, gangsteři. Nebyl žádný internet, žádné mobily, jediné bylo to, co jsi mohl slyšet nebo říkat. A být šťastný za každý moment s tou novou hudbou. A když se dohrálo, nebylo žádné YouTube, aby ses mohl podívat znova. Bylo jen to, co sis zapamatoval, co sis prožil a proto jsi příště přišel znovu, abys to zažil znovu, opět a opět. Byly to doby, kdy jsi byl jen šťastný a hlavně sám sebou...
Henry G & Afrika Islam
Vím, že pamatuješ Studio 54 v jeho největší slávě. Myslím, že jsi tam dokonce hrál jako rezident, ne? Jaké máš vzpomínky na ten klub?
Rezident? Ne, to ne... Ale někdy jsem hrál v horním sále, kde byl VIP Room. A hrál jsem tu naši novou muziku, hip-hop. To jsem byl ještě malý kluk, ale táta mě často nechával tancovat s Rock Steady Crew v hlavním sále. Dělali jsme svoji věc - propagovali novou muziku, hip-hop. Respekt a mír Andy Warholovi! A jaké bylo Studio 54 opravdu? Wow! Byl to naprosto svobodný kus místa v NYC, absolutní úlet. Celkově to byla putyka, a když říkám putyka, myslím opravdu putyka. Podívejte se na tenhle film, je to tam hezky natočené.
Když už jsi mluvil o svém otci, Bambaatovi - vím, že nebyl jen tvým otcem, ale byl pro tebe velmi důležitý a učil tě muziku. Od Planet Rock po to, že spolu dnes opět hrajete jako Charlie Funk. Kdo je pro tebe Bambaataa doopravdy?
Tak nejdřív začnu součastností... Poslechněte si tohle - to je Charlie Funk, já a Bambaataa dnes. A kdo pro mě Bam byl? Učitel, "master of record", otec, bojovník za svět v míru, myslitel. Jediný, The One! Vyzyvatel. Velká noha... Vždy byl osobnost. Bylo těžké žít v jeho stínu, vedle něj. Je tím, kým chtěl být a žije v naprosté svobodě. A pak je tu hudba a byznys s tím spojený. Otec spojil desítky umělců a ovlivnil milióny lidí. Je opravdovým turntablistou, skutečným DJem. A opravdovým milovníkem hudby, samozřejmě.
Afrika Bambaataa + Afrika Islam
V polovině 80. let jsi už dělal svou muziku, ale nejen to, psal jsi pro Madonnu, Michaela Jacksona, s ním jsi jel i světové turné Bad… Jak dnes vzpomínáš na ty slavné chvíle?
Zrovna před dvěma dny jsem se díval na záznam z turné Bad. Wow, to byl další z velkých bojovníků a mírotvorců! Neuvěřitelný člověk... R.I.P. A pro mě osobně? Dělal jsem to, co jsem uměl nejlíp a dělal jsem to skutečně naplno. Byla to neskutečná výzva. Rapoval jsem, hrál hip-hop, a dělal to, co jsme my DJs z NYC uměli nejlíp. Všichni umělci na tom turné jeli naplno, aby ze sebe vydali to nejlepší a skvěle pobavili ty statisíce lidí na turné. Často na to vzpomínám a jsem stále šťastný za tyhle chvíle, že jsem to udělal a jsem šťastný za ten velký jam. Michael za mnou na konci turné přišel do šatny, asi tři hodiny jsme se bavili a rozebírali hudbu. Nezapomenu na to. MJ a Madonna a všichni ti další, se kterými jsem dělal, všichni spolupracovali a tvrdě makali na pravém smyslu hudby, peníze byly až kdesi na druhém místě. To byl důvod, proč naše kreativní mysl byla svobodná a hudba té doby tak skvělá. Peníze jsou potřebné pro člověka žijícího v našem západním světě, to ano. A i já jsem zjistil, že peníze jsou základ pro mou energii. Dnes vidím, že peníze nedokážu udržet. Hodně z toho, co vydělám jako DJ, dávám své rodině, aby mohli lépe žít, svobodně a učit se ze života. Neutrácím za letadla s mým jménem, za drahá auta. Ale to je náš Zulu styl myšlení. Peníze jsou nástrojem pro práci a já je rozdávám, protože pak dostanu mnohem víc - můj čas.
A teď pojď přeskočit do devadesátek. Love Parade, WestBam, Mr. X & Mr. Y… Jak se tohle odehrálo, že se z hip-hoppera stal náhle techno freak?
Ano, WestBam... Nejen pro mě Bambaataa Západu! Napadlo nás udělat společný projekt Mr. X & Mr. Y. A když mě Westbam přemluvil, že budu hrát techno, zahrál jsem si na Mayday. Viděl jsem 40.000 lidí, prostě jen tancovali. To pro mě znamenalo tu samou svobodu, jakou jsem zažíval tehdy v NYC na ulici. A Love Parade v té době rostla a byla víc a víc svobodná. Báječný svobodný event... Techno bylo vždycky zcela normální pro Zulu DJe. Všichni jsme moc dobře věděli, co se děje v Detroitu. A koneckonců, NYC byl zase domovem house music. A to už v době, kdy jsem byl ještě breakdance tanečník. Rychlá hudba mi nikdy nevadila. Jediné, co jsem musel změnit, byla moje DJ škola - bylo potřeba spojit se s novou evropskou techno scénou a já se tak stal její součástí. A přesto jsem to stále já! Nejhorší pak bylo, když jsme začali vydávat desky a nastoupila MTV a její blbá politika. A taky turné a byznys nahrávacích společností... Uvalili těžký kámen na kreativní vibrace, které jsme měli. To je taky důvod, proč už nikdy nechci vydávat na velkém labelu, jen na svém. Jedině na vlastním labelu - dělat si to, co sám cítím jako funk muziku. Takže tady je nové CD: Charlie Funk - Popism / History Of Music part 2.
Takže dneska je to Charlie Funk Project?
Ano, na tom teď dělám. Na muzice pro masy, skutečné masy. Hodně dobrých desek, hraní s kapelou za zády, s DJi, s rappery, s dalšími umělci. Konečně se dobře bavím! Zatím je to tak trochu tajné, jen pro mé přátele. Myslím, že teď je tedy ta nejlepší chvíle, poslechnout si Popism - History Of Music part 2. Užijte si tu divokou změnu. Dr. Charlie Funk - jedině hudba, jen a pouze hudba. Všechna hudba. Letos začínáme vydávat první desky. Jako první je to Charlie Funk & Afrika Bambaata - It's My Funk. Další je Mr. X & Kalwi & Remi - Girls, už ji najdeš na YouTube. Další je Charlie Funk & MC Comba & Bambaata - Zulu Walk. A pak další, Charlie Funk & Ice T., tu jsme nahráli právě před dvěma týdny. Všechny ty desky budou mít i dobré elektronické remixy a pak soul dance mixy pro Anglii. Chceme kreativně pracovat s dnešními možnostmi, takže vždy bude jeden track k poslechu, pak instrumentální verze a remixy. Ale nebudou to žádné ty dnešní remixy udělané narychlo v počítači. To je přece divné, ne?!
Prvně jsi v Praze hrál někdy před patnácti lety, pak na SOL 2003 a od té doby jsi tu byl častým hostem. Ale teď jsi v Praze nebyl dlouho, tak se ptám, co nás vlastně čeká?
Na párty parníku budu hrát vesele, mix všeho možného, hodně funky... A pak jsem připraven propotit pořádně klub! :) Jsem žák mnoha hudebních mistrů. Kung Fu Dj! A jsem připraven, pokud i vy jste připraveni. Takže se připravte, pořádně se zapotíte. A ať je hezky, svítí sluníčko a hlavně veselo!
Ptal se Aleš Bleha v květnu 2011.
foto: archiv
Afrika Islam alias Mr. X se představí v pátek 13. května v rámci 4. dílu párty GTFCKD v klubu Lávka, ale ještě před tím se nalodí na VIP Party Boat!