ROZHOVOR
Wordcolour: "Někdy to bývá samozřejmě i metodou pokus-omyl..."
Už potřetí Hrad Krakovec, který najdete na Křivoklátsku, ožije kromě bohatého doprovodného programu hudbou a to ne jen tak ledajakou... Stane se tak 15. června a tou největší hvězdou akce ARTORZO 2024, která se na tomto unikátním místě představí, bude bez nejmenších pochyb britský kouzelník se zvuky a náladami Nicholas Worrall alias Wordcolour. Ten také speciálně pro toto vystoupení nabídne i vizuální set, který čerpá z předchozí pečlivé studiové přípravy obrazového materiálu a přímo na místě by tak měl následně vytvořit emoční obrazovou koláž. Jak vlastně přišel ke své přezdívce? Jak moc mu šéf labelu Houndstooth mluvil do debutového alba? Co mu dělá ve studiu tu největší radost? Bude ještě někdy remixovat? S kým by rád spolupracoval a co loni nejvíce poslouchal? Na tohle a ještě mnohem více jsme se ho zeptali v následujícím rozhovoru a věřte, nebo ne, dostalo se překvapivě i na politiku... Tak hezké čtení a rozhodně si nenechte jeho pestrobarevný živák na opravdu netradičním místě ujít!
Jsi hlavní hvězdou originální akce ARTORZO 2024, která se koná na hradě Krakovec... Na jakém nejzajímavějším nebo netradičním místě jsi z Tvého pohledu dosud hrál?
Moc se těším na tohle vystoupení, které bude určitě tím nejneobvyklejším místem, na kterém jsem kdy hrál... Nedávno jsem vystupoval v La Redazione v Římě, což je v suterénu tohoto velkého kancelářského bloku, který je nyní squatem. V Itálii se přitom squatting například ve srovnání s Velkou Británií hodně liší, protože lidi na tom místě mohou zůstat opravdu až několik let, takže si tady zřídili bar, restauraci, kino, divadlo a v suterénu je pak tenhle komunitní prostor, který funguje jako kavárna a bar přes den a jako klub v noci. Bylo to opravdu skvělé a inspirativní!
Předpokládám, že jsi s organizátory domluvený na tom, že zahraješ vlastní produkci v rámci live setu... Ale pokud bys měl vystupovat jako DJ, co bychom od Tebe mohli slyšet? Tvorbu od kolegů z labelů, kde vydáváš, tedy Houndstooth a Lapsus, nebo máš nějaké tajné želízko v ohni?
Když vystupuju jako DJ, mám tendenci obsáhnout docela širokou škálu muziky. Určitě vedou tracky, které jsou podobné mé tvorbě a k tomu i spousta věcí, které dobře fungují, nebo jsou naopak hodně minimalistické. Záleží vždycky na kontextu celé párty... Někdy se do toho opřu a pak vystřihnu set v rychlejším tempu s klidně i známějšími melodickými hitovkami v nových editech. Ale poslední dobou mě fakt baví užít si i nějaký ten deep set se špetkou psychedelie, který se pomalu vyvíjí, ale postupně se valí kupředu a cestou k tomu přibírá další a další tanečníky v sále...
Vím, že už jsi na tuhle otázku odpovídal mockrát, ale udělej ještě jednu výjimku, prosím... Proč si říkáš zrovna Wordcolour, když je Tvá hudba převážně instrumentálního rázu?
Za přezdívku Wordcolour může vlastně Paul Lansky, skladatel počítačové hudby z 90. let. Jednu svou skladbu pojmenoval právě "Word Color" a najdete ji dodnes na YouTube. Obsahuje mluvený hlas, který postupně spouští akordy syntezátoru. Když jsem projekt Wordcolour odstartoval, v mé počáteční tvorbě byla spousta nejrůznějších hlasových samplů. Právě prvních pár EP a také album bylo o téhle technice, takže jsem měl pocit, že tenhle nick k tomu sedí naprosto přirozeně...
Na svém debutovém albu "The trees were buzzing, and the grass" máš spolupráce s perkusistou Michaelem Anklinem a vokalistkou Natashou Lohan. Když by sis mohl vybrat spolupracovníka do budoucna, kdo by to byl? A klidně přidej i jméno interpreta, s nímž už to bohužel stihnout nemůžeš, a dodnes toho lituješ...
Díky za tuhle otázku! Je spousta hudebníků se sklonem k experimentování, se kterými bych rád pracoval, například saxofonista Steve Lehman nebo vokalisté, co rádi pokouší, kam až mohou se svým hlasem jít, jako třeba Rully Shabara nebo Jaap Blonk. Také bych rád pracoval s více popově orientovanými zpěváky. Už dlouho jsem fanouškem Laury Groves, takže také s ní bych jednou rád udělal společnou skladbu...
Přestože mě Tvoje muzika baví jako celek, smekám před tou bicí složkou... Jsi vystudovaný bubeník, nebo člověk dosáhne tak kvalitní a originální rytmiky i jako pouhý samouk, když bude hodiny a hodiny experimentovat?
Nejsem vyučený bubeník, ale když jsem byl teenager, seděl jsem za klávesami v kapelách hrajících jazz a soul, takže mám pocit, že jsem pochytil smysl pro styl a kadenci tohoto druhu živého bubnování. Rozhodně si myslím, že o věcech, jako je bicí složka, přemýšlím podobným způsobem jako živý bubeník. Ale někdy to bývá samozřejmě i metodou pokus-omyl. :)
Tvoje debutové album je opravdu neuvěřitelné od začátku do konce. Kolik skladeb, smyček, nebo rozpracovaných tracků bylo na začátku, než si to úplně sedlo a vytvořilo to nějaký koncept? A jak moc mluvili do výsledné podoby šéfové vydavatelství Houndstooth?
Děkuji! Upřímně už si nepamatuju, jak přesně ten proces před těmi pár lety probíhal... Některé skladby vznikly jako pouhé náčrtky a já pak na nich trávil hodiny a hodiny dalšího času, jiné naopak téměř okamžitě. Oba Robové z Houndstooth byli naprosto skvělí, velmi mě podporovali a do značné míry dali mé kreativitě volnou ruku... Co víc si přát?
Tvůj singl "Bluster" se dočkal i výborných remixů, kdy přemíchávali The Soft Pink Truth, DJ Python a DJ Rum. Máš nějakého oblíbence, kterého bys někdy v budoucnu chtěl požádat o remix?
Na prvním místě tohoto seznamu jsou určitě dva moji blízcí přátelé a zároveň vynikající producenti, tedy Aya a Minor Science.
Když jsme u remixování, ty se do něho příliš nehrneš, s výjimkou tvé verze skladby "DOH-T" pro soundtrack ke hře wipE'out'' - The Zero Gravity. Čím to je? Chceš se soustředit na vlastní tvorbu, nebo tě to vůbec neláká?
Loni mi vyšel i další remix – remixoval jsem skladbu "Survive This" od projektu On Man právě pro Houndstooth. Ale kromě těchto dvou jsem prostě buď neměl příležitost, nebo čas. Opravdu mě baví dělat remixy a jsem si jistý, že jich bude v budoucnu víc!
Ty sám máš ještě čas hrát hry? Doporuč případně nějaké, které stojí za to...
Ve skutečnosti se mezi hráče neřadím. :) Když jsem studoval, tak jsem hodně propadl Mario Kart...
Předtím, než jsi začal vystupovat jako Wordcolour, jsi měl zkušenosti s účinkováním v nejrůznějších kapelách, skládal jsi také muziku pro divadlo a TV. Existuje vlastně ještě nějaký hudební žánr, který by sis chtěl "osahat" důkladněji, případně ho v rámci svého experimentování zahrnout do další tvorby?
V jednu chvíli jsem měl nutkání udělat vyloženě popovou desku. Měl jsem takový šílený nápad, že by příští album od Wordcolour bylo plné cover verzí! Teď od toho uhýbám, ale mám několik nápadů na použití generativní umělé inteligence k prozkoumání estetiky starší populární hudby tímhle způsobem. Třeba moje album "The trees were buzzing, and the grass" hodně využívalo estetiky amerických filmů 80. let. Ale uvidíme, co bude dál...
O Tobě je známo, že jsi velký fanda softwaru a nevlastníš žádnou hardware mašinku... Myslíš, že už se to nezmění? A na jaký aktuální software momentálně nedáš dopustit? Co ti právě teď ve studiu dělá radost a rád s ním objevuješ nová území?
Nikdy neříkej nikdy, ale přeci jen je software drahý a také obtížný při stěhování z místa na místo... Všechno, co potřebuju pro skládání mé tvorby, mám dneska v notebooku. V poslední době jsem si zamiloval Pigments od Arturie, takže ho také hodně používám. Wavetable syntéza je tam naprosto skvělá a s hromadou samplů si tam člověk užije spoustu legrace. A hlavně skrze Scalu se tam dá vytvořit úžasná mikrotonální hudba.
Předpokládám, že jedno, nebo i druhé EP z řady "Ratio" se skvělými obaly, se ve Tvém vystoupení u nás také objeví... Tahle tvorba má tak neuvěřitelně svěží zvuk a tolik změn, že si klade člověk otázku, kam až se lze v hudbě ještě posouvat. Jak to vidíš ty? Bude muzika ještě více "dokonalejší", nebo se vše začne vracet zpátky ke kořenům a k mnohem většímu minimalismu?
Ano, je to tak, to vystoupení bude založeno hlavně na těchto dvou EP "Ratios" a také na třetím, které vyjde koncem tohoto roku. A moc děkuji za feedback! Myslím si, že vždycky existovala hudba, která byla složitá a s důrazem na detaily v ní, a pak hudba, která se snažila vyzobat z celku jednoduchý nápad a pak ho dobře realizovat. Mám pocit, že oba přístupy mohou být skvělé, ale zároveň mohou klidně selhat. Zajímavé je, že u jedné ze skladeb z nadcházejícího vydání "Ratios III" jsem zvolil více obnaženější přístup. Ale pro mě je tato série o pokusu prozkoumat určité zvukové nápady, které mě zajímají, a přitom stále dělat zábavné klubové skladby...
Mimochodem, jak dlouho jsi na těchto čtyřech skladbách pracoval? Ten proces musel být strašně náročný... Mohl bys alespoň v kostce vysvětlit, o čem jsou polyrytmy a microtonalita pro člověka, který nesedí den co den ve studiu?
Polyrytmy jsou o překrývání více druhů rytmik, například čtyři doby jsou ještě nad třemi. Mikrotonalita je o alternativním ladění, které se liší od toho standardního, tak jak ho známe z klavíru. Často pracuji s "čistým laděním" zvaném Just Intonation, které využívá jednoduchá frekvenční pásma. Například dokonale vyladěná velká tercie má poměr 5/4. Takže pokud máte jeden tón na 400 Hz a další na 500 Hz, pak jsou spolu v harmonii, která dokonale ladí. Ale to samé lze udělat také s rytmikou a mít 5/4 polyrytmus, kdy jednoduše čtyři doby překryjete pěti. Ale uznávám, že to všechno zní až příliš technicky... Název "Ratio" však vychází ze skutečnosti, že tyto jednoduché matematické poměry lze vyjádřit buď rytmem, nebo laděním. A protože jsem nerd se vším všudy, přišlo mi fakt zábavné odskočit si k tvorbě klubové muziky! Většinou musím sám sebe vyzvat k tomu, abych dělal hudbu, ke které bych se jinak nedostal.
Na Tvém Instagramu už se z toho stal takový rituál, ale letos jsem marně hledal doporučení na muziku od jiných autorů, kterou jsi loni poslouchal... Mohl bys pro nás odhalit ta Top alba roku 2023, pokud tentokrát nejsou tajná? :)
Letos jsem to neudělal, protože jsem si uvědomil, že to tentokrát nebylo jen o nové muzice. To, co jsem nakonec poslouchal, bylo klidně i pár let staré. Ale pokud jde o novou hudbu z roku 2023, musím jednoznačně vyzdvihnout muziku mého kamaráda, který si říká Minor Science. Jeho loňské album "Absent Friends vol. III" je opravdu inovativní ambientní hudba se spoustou zajímavých detailů...
Původně jsem ti chtěl položit dotaz, zda by se měli vlastně umělci vyjadřovat k politice, nebo být jen zavření ve studiu a tvořit, ale v Tvém případě už odpověď znám. Pojďme tedy, i přesto, že jsme na hudebním webu, na chvilku od muziky odbočit... Jaký máš recept na vyřešení krize na Blízkém východě a jaký na napadení Ukrajiny Ruskem?
Pokud jde o umělce, kteří sdílejí své názory, tak ve skutečnosti jsem docela opatrný, když to dělám na sociálních sítích, protože si myslím, že se to snadno může zvrhnout jen v nějakou exhibici, nebo pouze nějaký výkřik do tmy. Ale v konfliktu mezi Izraelem a Palestinou po 7. říjnu nastalo období, kdy bylo opravdu důležité sdílet veškeré informace. Od samého počátku tu byli akademici jako Raz Segal, který řekl, že situace v Gaze měla všechny znaky genocidy, což je hodnocení, které bylo nyní posíleno prozatímním rozsudkem Mezinárodního soudního dvora, ale jen zřídka o tom informují mainstreamová média. Myslím si, že je důležité sdílet informace o všech těch bojkotech, protestech a politických akcích. Obávám se, že na tohle nemám řešení, alo co se týče Gazy, minimálně by mělo být nastoleno okamžité a trvalé příměří.
Ptal se myclick v květnu 2024.
foto: Jemima Yong
Britský producent Wordcolour se představí 15. června na akci ARTORZO 2024 na hradě Krakovec.