ROZHOVOR

 

Krushed & Sorted

Krushed & Sorted je světově známá partička z JAR, která toho má na triku víc než se zdá. Oba pánové – Roach a Fletcher – jsou zároveň majiteli nejúspěšnějšího nezávislého labelu v JAR, African Dope Records. I tohle jméno je nám v Čechách dobře známé a umělci African Dope navštěvují Čechy aspoň jednou v roce v rámci evropských turné. Oba jsou zcela rozdílné povahy. Roach je vysoce inteligentní a zároveň velice skromný, poslední dobou svědomitý otec rok a půl staré dcerky a další už je na cestě. Fletcher je pravděpodobně DJ číslo 1 v JAR, hraje se všemi velkými jmény, která zavítají do země a skoro týdně létá do Johanesburgu.
Konečně se mi je podařilo odchytit a pořádně vyzpovídat…

Jak jste se dostali ke hraní?

Roach: V roce 1995 jsme s kamarády otevřeli record distribuci/shop “Solid Records”, dováželi jsme vinyly a cédéčka od labelů jako Soma, Moving Shadow, R&S/Appolo a Ultimate Dilemma. V shopu se nám nashromáždily gramce a já jsem s nima začal experimentovat když byl shop prázdnej. Když asi po roce label Solid Records skončil bolestivou smrtí, všechno co nám zůstalo byly krabice s promodeskama. Rozhodli jsme se teda založit Krushed & Sorted, vybrali ty nejlepší ze zbylých desek a zbytek jsme prodali a pořídili studiový vybavení.
Fletcher: Když jsem žil v Anglii, tak jsem nashromáždil spoustu skvělý hudby, takže když jsem se vrátil do JAR, začal jsem pravidelně hrát na “druhých pódiích” na prvních ravech a outdoor akcích po celý zemi. Hrával jsem alternativnější věci než se byly tenkrát v kurzu.

Kdy jsi začal produkovat vlastní věci?

Roach: Začali jsme si pohrávat s programy Acid a Fruity Loops v roce 1998. Pracoval jsem ve studiu v Hout Bay několik měsíců a naučil se tam nějaký základy. Ale v podstatě Fletcher a já jsme začali produkovat v roce 1999 a začátkem 2000 jsme se přestěhovali do našeho současného studia v Gardens (čtvrť Kapského Města).
Fletcher: V 1999 jsem koupil Pentium 1 PC, Yamaha sampler a MIDI keybord od cestovatele, kterej dlužil svýmu dealerovi spoustu peněz. Od tý doby se učim jak používat technologii. Učím se vlastně pořád.

Roachi jak jsi potkal Fletchera a začal African Dope?

roachRoach: Když jsem řídil record shop začátkem roku 1996, pozvali nás, aby jsme zorganizovali Chill tent na festivalu Shamanarchy. To měl být největší undergroundový festival v Kapském Městě, poprvé za účasti stanu s trance, house, techno, dub, hiphop a chillout – podíleli se na tom uplně všichni.
Mělo to být v “Paradise Valley” poblíž Ceresu s plným vybavením – záchody atd.
Bohužel celá akce byla zorganizována skupinou hippíků, kteří byli úplně mimo na tripech a když dorazili první lidi, našli chaos – obrovský soundsystémy rozložený na pláni v poušti, žádnej stín a organizátoři mluvili ke stromům…
Všechny “beats stages” se zkombinovaly do jednoho a my jsme potkali tohohle vlasatýho chlapíka z Garden Route, kterej hrál výbornej hip hop a balil úžasný špeky. Pozvali jsme ho k nám do studia a krátce po tom jsme spolu začali jamovat.
Koncem roku 1997 jsme začali upevňovat skupinu K&S a po dvou a něco málo letech jsme byli ready začít vydávat vlastní věci a jiný skupiny z Kapskýho Města. To byl rok 2000.

Roachi jak by jsi popsal vaší spolupráci s Fletcherem?

Roach: Skvěle se doplňujeme a během let jsme se o dost zlepšili v nacházení toho nejlepšího v tom druhym. Hráli jsme spolu ve víc než 40 městech a blízce spolupracujeme skoro 10 let. To znamená po takový době buď spolupracujete výborně nebo jste to zrušili už dávno před tím.

Kdo dělá co?(při tvorbě a při vystoupeních)

Roach: Ve studiu se Fletcher stará o konstrukci a já o kosmetiku (smích). Věřím Fletcherově porozumění pro beaty a jeho cit pro hudbu. Ale já mám o dost víc citlivý uši, tak on normálně postaví skladbu a já se postarám o mix a master a průběžně se vzájemně doplňujeme.

Jaké styly hraješ a kterým dáváš přednost?

Roach: Nemám moc rád ideu o “stylech a žánrech”. Není nic smutnějšího než někdo, kdo se sám zaškatulkoval do strašně úzký skupiny nějakého podžánru. Tím říkám: já hraju rád broken beats v jakýmkoliv tempu od 75 do 175 bpm. Nerad do toho mlátím a jsem o moc št’astnější, když hraju deep grooves a nejraději mám škádlení většího davu na parketě v nějakém warm up setu nebo ještě líp v útulným loungi s 30-70 lidma, který se dokážou rozjet.

Jaká je tvoje sbírka desek?

Roach: V minulosti mi byly už dvě velký sbírky ukradeny. V podstatě jsem strašnej s materiálníma věcma, takže už raději kupuju jen jídlo a toxiny. A plenky velikosti J, teď už I. Spoléhám se na „beat junkieho“ Fletchera, že se dostane ke světově nejlepším beatům a já si pak z toho vyberu co se mi nejvíc líbí…
Fletcher : Nikdy jsem si nemyslel, že bych mohl mít nějakou obrovskou sbírku hudby, ale zrovna přicházím na to, že to možný je! Kromě objemný kolekce triphopu, breakbeatu, drum’n’bassu, danchallu a 70‘ funku na vinylech jsem si taky stáhnul kvalitní mp3ojky z Emusic.com a Vitaminic. Tyhle weby jsou skvělý když ti nevadí za stahovanou hudbu něco zaplatit. Taky si rád vyměňuju hudbu s mezinárodníma cestovatelama, takže mám víc hudby než se dá fyzicky stihnout poslechnout. Navíc jsem doslova zavalen lokálníma demáčema… Ale stejně vždycky oceníme když nám labely posílají jejich nový věci. Není nic lepšího než vůně novejch desek!

Fletchere, kdo měl na tebe největší vliv?krushed

Fletcher: Je jich moc, který bych vyjmenoval. Určitě Ninja Tune, Grooverider, Freq Nasty a celá parta okolo Roni Size…to byly první vlivy. ..Poslední dobou jsem byl inspirován lokálními soundy, které se vynořily z “ložnic” okolo celé země.

Které umělce zastupujete s African Dope?

Roach: V minulosti to byli Moodphase 5ive, Felix La Band, Godessa a mnoho dalších. Už nezastupujeme umělce, ale desky. Umělci jsou nákladní. Desky se s tebou nemůžou hádatJ. A jaký jsou naše kritéria? Jednoduše hudba, o který si oba s Fletcherem myslíme, že je skvělá, je možný ji vydat a je hodna jména “dope”.

Jaké je to být nezávislý record label v JAR?

Roach: Je to strašně těžký když nejsi mainstream label. Média a obchodní site jsou velmi velmi mainstream a neni tu infrastruktura, která by podpořila menšinový žánry hudby jako je tomu v Evropě nebo USA. Tak si všechno děláme svépomocí, ale výhoda je, že je tu míň konkurence a tlak přizpůsobit syl kvůli marketingovým důvodům. Tak máme víc svobody a v mnoha ohledech větší šanci než labely v Evropě.

Vím, že jste získali nějaký ceny…jaký?

2002 Best Dance Album – African Dope Vol 1 (SAMA – JAR Grammy)
2001 Best Label (CT Underground Music Awards)
2001 Best Album – African Dope Vol 1 (CT Underground Music Awards)

Jak vidíš hudební scénu v JAR?

Fletcher: Zlepšuje se to celou dobu – představ si dobu před 10ti lety, kdy jsi se otřásal z kvality místní hudby. Dneska je tu spousta úžasnejch talentovanejch umělců a taky nadanejch producentů, který zvyšujou kvalitu celé scény. Musím se přiznat, že se moc nezajímám o rock, house nebo o to, co hrajou komerční rácia, ale co se týká undergroundový elektronický hudby, kterou lidi dělají doma, její různorodost a kvalita vyrostla destinásobně během několika posledních let.

Fletchere, jak jsi se dostal ke spolupráci s MC’s a jaké je to s nimi spolupracovat?

Vždy mám rád spolupráci ve studiu s jinými umělci – buď hudebníky nebo vokalisty. Konec konců já jsem jenom beats, breaks a bass mechanik a rád přizvu Mcho nebo zpěváka, protože oni můžou posunout track na vyšší úroveň. Taky vím, co se mi líbí a co ne, tak pracuju jenom s profesionálama, kteří mají správnej tok veršů a rapujou o něčem inteligentním a ne jenom o tom jak velký mají přirození a jak jsou skvělí.

Na který projekty jsi nejvíc pyšnej?

Fletcher: Pořád se mi líbí všechny věci, který jsem produkoval. Od prvního Krushed &Sorted alba do posledního African Dope Soundsystem. Mám jediný kritérium když dělám hudbu. Vždycky se ptám sám sebe: Můžu tohle hrát před lidma a budou na to tancovat?
Myslím, že to platí o většině toho, co jsem vytvořil.fletcher

Prozradíš nám něco o svých nových hračkách?

Fletcher:Hah, ty víš jak mám rád hračky! Co se týče produkce, tak moje nový baby je Novation Audio 25, což je synťák. Potom samozřejmě zvuková karta, midikarta a mixák s dvěma kanálama pro linkový a mikrofonní vstupy s efekty. Tohle všechno plus můj laptop se v podstatě rovná plně funkčnímu studiu. Je to plně kompatibilní se všemi VST instrumenty, takže si se zvukem můžeš hrát a kroutit s ním jak se ti zlíbí.
Na DJské frontě jsem se zrovna zakousnul do Final Scratche, který se spojí se softwarem v počítači a ty tím pádem můžeš mixovat a scratchovat všechny digitální soubory jako by byly na desce..! Set DJ Craze v Kapském Městě mě totálně obrátil na víru v potencionál Final Scratche, coby současnou nejmocnější djskou pomůcku.

Můžeš zmínit nějaký zajímavý party, na kterých jsi hrál?

Fletcher: Sluneční zatmění v Zambii byla definitivně akce, na kterou se nezapomíná. Mému kamarádovi Alexovi se podařilo, že hrál před Orb a to vlastně ihned po samotném zatmění.
Amsterdam je vždycky super pro kuřáka znalce. Vlastně znalce čehokoliv…
Je to divný, ale v Bloemfontein se vždycky dobře zasměju…
Existuje hodně jinejch míst, kde jsem hrál a který krátkodobá paměť vymazala, ale vím, že byly skvělý.
Roach: East Authentic v Praze – Ohm Square, Stephunk T, máme velmi podobný smýšlení…

Jaké bylo turné po Evropě?

Roach: Byli jsme s K&S na turné v Evropě dvakrát. V srpnu 2001 jsme hráli v Belgii na festivalu Pukkelpop pro 60 000 lidí. Jednou jsme hráli na obřím festivalu – 60 000 lidí. Před náma hrál Ken Ishi a ve stejnou dobu ve vedlejším stanu DJ Marky. V tom roce jsme taky hráli na čtyřech akcích v Čechách – Global Connection – společně s dalšíma Djema a kapelama z Prahy, Kapskýho Města, New Yorku a Paříže. A na tuctu dalších akcí v klubech po Holandsku, Belgii a Český republice.

Jaké jsou vaše plány?

Roach: Vydělat nějakej cash po pěti letech tvrdý práce vynaložený k tomu vybudovat tohle všechno! …a stale se rozrůstat po světě.
Fletcher: Podívat se do jižní Ameriky koncem tohoto roku a definitivně se podívat na východ – hudba je nejlepší způsob cestování....

Díky za rozhovor.

www.africandope.co.za/

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016